De Nederlandse online retailer Bol.com heeft de prestigieuze B Corp-certificatie gekregen, een Europees keurmerk voor duurzaamheid. Marketingmanager van Bol.com Boukje Taphoorn legde aan Business AM uit welke inspanningen het bedrijf doet.
Beluister hier het volledige interview met Boukje Taphoorn:
De essentie: Bol.com werkt op verschillende manieren aan duurzaamheid, iets waar de klanten ook steeds meer belang aan hechten. De B Corp-certificatie kostte wel bijkomende inspanningen.
- Taphoorn somt op: “We hebben onlangs Cycloon overgenomen, een fietsbezorgbedrijf die duurzame en sociale ambities hebben die heel goed bij ons passen. Wij hebben 25 verpakkingsmachines die heel slim twee artikelen bij elkaar in een doosje met zo min mogelijk lucht kunnen kunnen verpakken. En we gebruiken steeds minder opvulmateriaal. Producten zoals goed verpakte koffiemachines versturen we nu vaak zonder extra bol.com-doos eromheen, omdat de fabrieksdoos al heel goed is.”
- “Duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere overweging in het keuzeproces van de klant. Daar hebben wij ook een rol in te spelen. Door de introductie van labels kan je zien of een product meer duurzaam is dan een ander product. En juist door die keuzes meer bij ons in de etalage te zetten, kunnen we consumenten ook helpen om meer duurzame keuzes te maken. Al speelt prijs nog steeds een enorm grote rol.”
- “Het verkrijgen van een B Corp-certificatie is niet makkelijk. We zijn twee jaar bezig geweest met op al onze locaties in kaart brengen wat we doen en wat de impact daarvan is. Een B Corp-certificering is gewoon een hele strenge audit. Dan moet je ook je meetbaarheid heel goed inregelen”, vertelt Taphoorn.