De webwinkel Bol.com schort in België al zijn reclamecampagnes op tot Sinterklaasdag 6 december. Daarmee wil hij de druk op distributiecentra en pakjesleveranciers verlagen.
De maatregel is al een tijd in voege, maar kwam pas maandag in het nieuws via de vaksite Gondola. ‘Het is vooral bedoeld om de drukte de baas te kunnen’, zegt een woordvoerster aan Business AM. ‘We hebben twee campagnes lopen: één rond de feestdagen in het algemeen en één rond specifieke producten. Die rond de feestdagen loopt voort, maar die over producten zetten we even stil.’
Ook het assortiment wordt iets aangepast door de coronamaatregelen in ons land. ‘In België zijn die iets strenger dan in andere landen, dus daarom hebben we gekeken wat Belgen echt kunnen gebruiken. Dan denken we aan noodzakelijke producten als zeep en luiers, maar ook heel wat cadeautjes zijn in afslag’, klinkt het.
Bpost
Voor Black Friday komende vrijdag zal er dus geen reclame worden gemaakt. Nu die helemaal online verloopt in België, verwacht Bol.com een grote drukte. Of het verschil zal maken dat de webwinkel geen reclame maakt? ‘We verwachten dat campagnes toch een impact hebben, dus we zijn ervan overtuigd dat het gaat helpen.’
De beslissing is waarschijnlijk geen slecht nieuws voor Bpost, dat al een tijd boven zijn capaciteit werkt op het gebied van pakjeslevering. Vrijdag kondigde het postbedrijf aan dat niet meer alle pakjes aan huis worden gebracht en dat grote handelaars vanaf Black Friday tot kerstavond 1 euro extra betalen om hun pakjes te laten leveren.
Dat kwam het bedrijf meteen op kritiek van handelsorganisaties te staan en minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) voerde dit weekend een gesprek met Bpost om te zien of die maatregelen kunnen herbekeken worden. Volgens een woordvoerder van Bpost komt daar later op maandag meer info over.