Bol.com grote winnaar van coronacrisis

De grote webwinkels Amazon, Bol.com en Zalando slagen erin het nieuwe cliënteel dat ze tijdens de lockdown wonnen aan zich te binden. Vooral Bol.com bleef tijdens de zomermaanden groeien, blijkt uit een studie door ING België.

Door de lockdown zagen de grote buitenlandse webshops de bestellingen uit België fors toenemen, waarschijnlijk omdat de consument zijn aankopen die hij vroeger in een winkel deed online bestelde. De ING-economen gingen op basis van de Belgische betaalgegevens na of die trend zich doorzette. Dit zijn de resultaten:

  • De Belgen hebben tijdens de lockdown 83 procent meer uitgaven bij Amazon, Bol.com en Zalando gedaan in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
  • Bijna vier maanden na de heropening van de winkels houdt deze trend aan. In juli en augustus gaf de Belgische consument 53 procent meer uit bij de drie grote webshops tegenover een jaar eerder.
  • De groei blijkt het grootst bij Bol.com, met een explosieve groei tijdens de lockdown en nog steeds 88 procent meer aan uitgegeven bedragen in juli en augustus in vergelijking met een jaar eerder.
  • Wat betreft het aantal transacties (los van het bestede bedrag) laat Bol.com maand na maand een vrij stabiele groei van 60 procent zien tegenover een jaar eerder.

Uitgegeven bedragen (via kredietkaart, debetkaart en Bancontact),
groei in vergelijking met dezelfde periode in 2019 – bron: ING

‘Nieuwe digitale consument’

‘Het ziet er dus naar uit dat de consument tijdens de lockdown nieuwe gewoonten heeft aangenomen door steeds meer aankopen online te doen, en dat die nieuwe gewoonten ook zullen blijven’, concluderen de ING-economen.

In een ander onderzoek spreekt consultant Deloitte over het ontstaan van ‘een nieuwe digitale consument’. Vincent Fosty van Deloitte België: ‘Gewoonten en percepties zijn gewijzigd. We weten nog niet of de tendensen die door de crisis versneld werden, zullen blijven, maar ze zullen waarschijnlijk jarenlang het gedrag van de consument beïnvloeden.’

Lees ook:

Meer