De luchtvaart heeft de volgende twintig jaar 2.430 nieuwe vrachtvliegtuigen nodig. Daarbij zullen 930 nieuwe toestellen moeten worden geproduceerd, maar tevens zullen 1.500 passagiersvliegtuigen voor het vervoer van cargo moeten worden omgebouwd. Dat staat in de nieuwe World Air Cargo Forecast van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing.
Op korte termijn zullen die orders worden gedragen door de wereldwijde distributie van coronavaccins, maar op langere termijn moet volgens de vliegtuigbouwer vooral worden gekeken naar de heropleving van de wereldhandel en de verdere groei van de online verkopen.
E-commerce
Boeing verwacht dat de trafieken luchtvracht de volgende twee decennia een gemiddelde groei met 4 procent per jaar zullen laten optekenen. ‘Dat heeft veel te maken met de verdere groei van de ecommerce,’ betoogt Darren Hulst, vice-president marketing bij Boeing. ‘Een voorbeeld daarvan is de Chinese maatschappij Cainiao, die dit jaar al meer dan zevenhonderd chartervluchten heeft moeten uitvoeren om goederen naar buitenlandse bestemmingen te brengen.’
‘Die opdrachten zullen de volgende jaren alleen nog maar verder toenemen. Daarnaast moet ook gewezen op de groeiende behoefte aan express-transporten. Andere pijlers van de verdere groei zijn de distributie van farmaceutische producten en bederfelijke goederen. Tenslotte zal er ook meer nood zijn aan transport van onderdelen voor auto’s en elektronica.’
‘Om het wereldwijde transportsysteem te kunnen blijven ondersteunen, zullen er meer vrachtvliegtuigen moeten kunnen worden ingezet,’ voert Hulst aan. ‘Verwacht mag worden dat de wereldwijde cargovloot de volgende twee decennia met meer dan 60 procent zal uitbreiden. Azië zal die groei trekken. In China zal het vervoer van luchtvracht jaarlijks met 5,8 procent toenemen, terwijl in Oost-Azië en Oceanië sprake zal zijn van een groei met 4,9 procent per jaar.’
Coronapandemie
‘De luchtvracht maakt een bijzonder jaar door,’ betoogt Hulst nog. ‘De sector blijkt immers uitstekend in staat om goederen snel, betrouwbaar en veilig over de hele wereld te vervoeren. Dat heeft niet alleen betrekking op medische voorraden in het kader van de strijd tegen de coronapandemie, maar ook op andere goederen die gemeenschappen nodig hebben.’
‘Cargovliegtuigen vervoeren momenteel al meer dan de helft van de wereldwijde luchtvracht. Dat belang zal in de toekomst nog verder toenemen.’ Hulst wijst er daarbij op dat ongeveer tweehonderd luchtvaartmaatschappijen dit jaar gezamenlijk al meer dan tweeduizend passagierstoestellen voor vrachtvervoer hebben ingezet.
In totaal zal de luchtvaart de volgende twintig jaar volgens Boeing 43.000 nieuwe vliegtuigen nodig hebben. Die vloot is echter 2 procent kleiner dan de vooruitzichten die het Amerikaanse concern vorig jaar naar voor schoof.