Bijna een op vijf Europese vrachtwagens zou tegen 2030 op waterstof kunnen rijden

Adina Vălean, de eurocommissaris voor Vervoer, werkt aan een plan om de komende tien jaar 60.000 vrachtwagens op waterstof op de weg te krijgen.

Waterstof zal een belangrijke rol spelen bij de groene transitie. De EU schat dat 10 tot 24 procent van het energieverbruik tegen 2050 op waterstof gebaseerd zou kunnen zijn. En terwijl elektrische auto’s de markt voor personenauto’s zullen domineren, zal waterstof naar verwachting een sleutelrol spelen bij de vergroening van het vrachtvervoer.

Een station om de 150 km

Vălean wil een impuls geven aan die overgang. “Tegen 2030 moet op het trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-V) om de 150 kilometer een tankstation voor waterstof aanwezig zijn. Hierdoor zou een voldoende dicht netwerk van waterstoftankstations ontstaan om een toereikende grensoverschrijdende connectiviteit in de EU te waarborgen en de 60.000 waterstoftrucks te ondersteunen die we tegen 2030 op de EU-wegen willen zien”, aldus de eurocommissaris.

Het TEN-V-netwerk is een EU-project voor de aanleg van een systeem van wegen, spoorwegen, luchthavens en waterinfrastructuur. Het doel daarvan is om heel Europa te verbinden door middel van transportnetwerken. Hiervoor is 31,7 miljard euro uitgetrokken voor de periode 2021-2027.

De 60.000 vrachtwagens op waterstof die de commissaris op onze wegen hoopt te zien, vertegenwoordigen 17 procent van het vrachtwagenpark van de EU. Dat is iets minder dan een op de vijf vrachtwagens.

Voer voor discussie

In de studie waarop Vălean haar verslag aan de commissie baseert, wordt geraamd dat brandstofcel- en waterstoftrucks tegen 2027 kostenconcurrerend kunnen worden, als de prijs van waterstof daalt tot 6 euro/kg. Ook wordt gewezen op de “hoge operationele flexibiliteit en relatief korte tanktijd” van waterstoftrucks.

Waterstof lijkt een cruciale rol te spelen bij de groene transitie, maar het ecologische aspect van deze energiebron roept veel vragen op: echt groene waterstof is nog steeds zeer moeilijk te produceren, en goedkopere oplossingen zijn nog steeds behoorlijk vervuilend.

(ns, am)

Meer