De Amerikaanse webwinkel Amazon zou op het punt staan een eigen ‘digitale munteenheid’ te lanceren. Eerst in Mexico, daarna zouden andere landen volgen.
Dat Amazon zo’n digitale munt in Mexico wil testen moet niet verbazen. De Mexicaanse peso verloor sinds de coronacrisis tot 37% van zijn waarde, waardoor de Mexicanen veel koopkracht verloren.
In een ondertussen van de Amazonwebsite verdwenen vacature staat te lezen dat het bedrijf op zoek is naar ‘een leider die ons kan helpen bij de uitrol van een nieuw betaalproduct, dat als eerste in Mexico zal worden gelanceerd. Met dit product kunnen klanten hun geld omzetten in digitale valuta, waarmee zij gebruik kunnen maken van online diensten, waaronder de aankoop van goederen en/of diensten zoals Prime Video’.
Toch heeft Amazon, net als de andere Big Tech-bedrijven nog andere redenen om een eigen betaalsysteem te ontwikkelen:
1. Verlaging van de transactiekosten
In een bedrijf draait alles om transacties. Voor Amazon gaat het om tientallen miljoenen transacties per dag. Met een eigen munt kan een bedrijf zonder tussenpersonen (banken, kredietinstellingen) dagelijks een pak geld besparen.
2. Kredieten verlenen
Groepen als Amazon, maar ook Facebook en Apple, zitten op bergen cash. Apple zit zelfs op een oorlogskas van 200 miljard dollar. Wanneer ze hun klanten niet rechtstreeks krediet kunnen verlenen in dollars, kunnen zij dat doen met een eigen munt, die binnen hun systeem blijft.
3. Klanten een bijkomende reden geven om binnen het ecosysteem te blijven
Door een eigen munt te lanceren, kunnen bedrijven hun klanten nog langer in hun ecosysteem houden. Om op die manier hun zakencijfer verder op te voeren. In sommige landen is Facebook gewoon het internet.
4. Klantentrouw versterken
Een digitale munt is programmeerbaar. Amazon maakt al gebruik van een ‘Amazon Coin’. Die werd in 2013 gelanceerd en geeft automatische kortingen (-10%) op bepaalde producten. Gebruikers van de Kindle Fire-tablet kunnen er applicaties en games mee kopen in de app store van het bedrijf (1 Amazon Coin is daarbij gelijk aan 1 dollarcent in de VS en 1 eurocent in de EU). Toch is het initiatief – net als de tablet zelf – nooit een succes geworden.
Big Tech komt steeds vaker rechtstreeks in concurrentie met staten
Nu deze bedrijven zich nog amper zorgen moeten maken over democratische (vrijheid van meningsuiting) en fiscale regels (ze kiezen zelf waar ze belastingen betalen via ontwijkingsconstructies als de ‘Dutch Sandwich‘) concurreren ze steeds vaker rechtstreeks met staten.
Wanneer Big Tech nu zelf betaalmiddelen gaat creëren en leningen gaat aanbieden aan klanten, worden ze geldschepper, een voorrecht dat voorlopig enkel een land heeft en dat de basis vormt van het vertrouwen dat die burger in zijn land heeft.
Uiteraard kan hier veel tegenstand worden verwacht vanuit de politiek en de financiële lobby’s. Vraag blijft waar ons geld veiligst is: bij verkozen politici die er de voorbije decennia enkel in zijn geslaagd de tekorten op te stapelen, of bij een niet-verkozen bedrijfsleider, die meer dan 20 miljard winst per jaar maakt en over 85 miljard dollar aan cash beschikt.