De Duitse autofabrikant Porsche heeft vorig jaar wereldwijd 301.915 wagens verkocht. Dat is 11 procent meer dan het jaar voordien. Dat heeft Porsche, dochter van de VW Group, aangekondigd. De constructeur wijst er daarbij op het voorbije jaar een absolute recordverkoop te hebben gerealiseerd.
Porsche zegt daarbij in alle regio’s van de wereld een groeiende vraag te hebben kunnen optekenen.
China
Opnieuw was China voor de Duitse sportwagenbouwer de grootste markt van de wereld. Het merk verkocht vorig jaar in het Aziatische land 95.671 wagens. Dat was 8 procent meer dan het jaar voordien. De Verenigde Staten eindigde op de tweede plaats met 70.025 verkopen. Dat betekende een stijging met 22 procent.
Op de Duitse thuismarkt steeg de verkoop met 9 procent tot 28.565 stuks. In heel Europa was er sprake van een toename met 7 procent tot 86.160 wagens. Porsche merkt daarbij op dat hybrides en puur elektrische wagens samen ongeveer 40 procent van de totale verkoop op de Europese markt vertegenwoordigden.
De sportieve cross-over Macan was met een afzet van 88.362 exemplaren vorig jaar voor Porsche het best verkochte product van de wereld, gevolgd door de Cayenne met 83.071 exemplaren.
Taycan
De elektrische Taycan eindigde met 41.296 kopers op een derde plaats. Dat cijfer weerspiegelde meer dan een verdubbeling tegenover het jaar voordien.
De Taycan heeft op het gebied van populariteit inmiddels het iconische model 911 achter zich gelaten. Dat is opmerkelijk, want met een verkoop van 34.464 exemplaren beleefde ook dat type het beste jaar uit zijn geschiedenis. Verder volgen de Panamera (30.220) en 718 Boxster/Cayman-portfolio (20.502).
Detlev von Platen, verkoopsdirecteur van Porsche, gaf te kennen dat ook 2022 voor de autobouwer een mooie periode belooft te worden. “De vraag naar onze modellen blijft groot en de orderportefeuilles zien er zeer robuust uit”, merkte hij op.
Porsche zal de volgende maanden opnieuw met enkele nieuwe introducties op de markt komen.
(ns)