Op de wereldwijde biermarkt werpen de alcoholarme en alcoholvrije varianten zich als een sterke groeisector op. Ook absolute marktleiders zoals AB InBev en Heineken maken in hun portfolio voor deze producten dan ook meer ruimte. Dat benadrukt Carol Ryan, correspondent voor de Europese consumentenmarkt bij de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
De alcoholarme en alcoholvrije dranken vormen samen met de ambachtelijke bieren volgens Ryan de belangrijkste lichtpunten voor de brouwsector, die met een wereldwijde neiging tot soberheid moet afrekenen.
Stagnatie
De wereldwijde biermarkt kent nog nauwelijks een groei. Het voorbije halve decennium liet de sector een gemiddelde jaarlijkse groei met amper 0,2 procent registreren. “Klanten zoeken steeds meer naar alternatieven die minder intoxicerend werken,” zegt een enquête van de Zwitserse bank UBS bij een groep consumenten in Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje.
“Vooral vrouwen en jongere consumenten zoeken sneller naar alcoholarme of alcoholvrije alternatieven. Het onderzoek toonde dat 36 procent van de ondervraagden de volgende twaalf maanden wellicht een alcoholarm of alcoholvrij bier zal drinken. Vorig jaar werd slechts een score van 30 procent opgetekend.”
“Vooral in Spanje zijn alcoholvrije alternatieven bijzonder populair geworden. Ze nemen inmiddels al ongeveer 12 procent van de totale Spaanse biermarkt voor hun rekening. Die populariteit wordt ongetwijfeld gedreven door de tapascultuur, die graag na het werk met een glas bier worden geconsumeerd.”
Accijnzen
Dranken met weinig of geen alcohol vertegenwoordigen nog altijd slechts 5 procent van de wereldwijde biervolumes. Maar de categorie heeft de voorbije vijf jaar wel een gemiddelde groei met 3,9 procent getoond. “Dat verklaart mede de ambitie van marktleider AB InBev om tegen midden volgende decennium minstens een vijfde van zijn wereldwijde bierverkopen uit alcoholvrije en alcoholarme producten te halen,” zegt Carol Ryan.
“De smaak voor moderatie kan echter ook de winstgevendheid van brouwerijen helpen,” gaat Ryan verder. “Nochtans hebben alcoholvrije bieren een duurdere prijs. De brouwers moeten immers een extra stap plannen om de alcohol uit het bier te halen. De consumenten zijn echter bereid om dezelfde prijs of zelfs een premie te betalen voor dranken met minder alcohol. Omdat accijnzen worden berekend op basis van het alcoholgehalte van een drank, stroomt een groter deel van de aankoopprijs naar de brouwers terug.”
“Eerdere generaties van alcoholvrije bieren bleken vaak niet echt lekker,” zeggen experts. “Ook de marketing van de sector verliep gebrekkig. Dat heeft bij de consument tot een vooringenomenheid tegen de dranken achtergelaten. Het kan dan ook mogelijk enkele tijd vergen voordat de verbeterde recepten echt succes boeken.”
“Bieren met een beperkt alcoholgehalte helpen de brouwers echter het terrein te heroveren dat ze de voorbije jaren aan de frisdranken hebben moeten prijsgeven. De fabrikanten van frisdranken konden immers profiteren van de strengere regels tegenover dronkenschap in het verkeer en van de taboes over alcoholgebruik tijdens de lunchpauzes op het werk.”
“Tegenwoordig wordt een op vijf frisdranken vervangen door een alcoholarm of alcoholvrij bier,” zegt Ryan nog. “Dat is voor frisdrankenbedrijven zoals Coca-Cola of Pepsico bijzonder slecht nieuws.”