‘s Werelds grootste brouwerijen willen u vooral alcoholvrij bier serveren

De grote brouwers van de wereld hernieuwen hun pogingen om het publiek aan te zetten alcoholvrije bieren te drinken. Eerdere pogingen in die richting zijn nochtans geen succes gebleken.

De grote producenten denken echter dat er door de striktere alcohol-wetgeving en grotere interesse voor een gezonde levensstijl bij het publiek voor alcoholvrij bier nu wel een grote interesse kan worden opgemerkt. Dat zegt Saabira Chaudhuri, redacteur bij de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal, verwijzend naar nieuwe producten zoals Maxx bij Heineken, Jupiler 0,0% en Budweiser Prohibition Brew bij AB InBev en Nordic bij Carlsberg. Details over de alcoholvrije divisies van de bierproducenten zijn niet beschikbaar, maar AB InBev heeft al gezegd dat tegen het midden van volgend decennium minstens 20 procent van zijn wereldwijde volumes uit alcoholarme of alcoholvrije bieren moet bestaan. Op dit ogenblik hebben deze producten een aandeel van 6 procent in de totale volumes van het concern.

Imago

Cees ’t Hart, chief executive van Carlsberg, gaf eerder dit jaar toe dat alcoholvrije producten drie keer sneller groeien dan de totale biermarkt en ook interessante winstmarges bieden. Alcoholvrije bieren worden fiscaal immers vaak minder zwaar belast, terwijl ze als luxeproduct aan een hogere prijs kunnen worden verkocht. Het aandeel van de alcoholvrije sector in de totale biersector bleef het voorbije decennium nagenoeg status-quo op 0,7 procent. Onder meer werden successen geboekt op islamitische markten, maar ook in Spanje als drank bij de tapas en in Duitsland als dorstlesser na sportactiviteiten. In andere grote biermarkten – waaronder Noord-Amerika en Groot-Brittannië – bleef de interesse echter beperkt. “Waarnemers merken op dat consumenten moeilijk een verband kunnen leggen tussen bier en alcoholvrije producten, die vaak vooral worden gelinkt aan mensen met gezondheidsproblemen,” aldus Saabira Chaudhuri. De bierproducenten investeren volgens Chaudhuri echter grote budgetten in marketing om dat negatieve imago van de alcoholvrije bieren bij te stellen. (mah)