De aandelen van elektrische vrachtwagenmaker Nikola namen woensdag een stevige duik na de bekendmaking van de allereerste kwartaalresultaten van de Tesla-uitdager ooit. Het was niet zozeer de financiële resultaten waar beleggers op afknapten, maar het gebrek aan concrete vooruitzichten.
Beleggers hadden nieuws van verwacht vanop verschillende fronten. Bijvoorbeeld concrete (vloot)orders van Nikola’s langverwachte elektrische vrachtwagen, of de aankondiging van een partner om de elektrische pick-up Badger te ontwikkelen, of vooruitgang in het netwerk van laadstations voor vrachtwagens op waterstof dat Nikola wil uitbouwen.
Kale reis
Maar de investeerders kwamen van een kale reis thuis na de earnings call van dinsdag, waar de kwartaalresultaten bekend gemaakt werden.
Het bedrijf, dat vrachtwagens op zowel waterstof en elektriciteit maakt, had geen betekenisvolle nieuwe bedrijfsactiviteiten te melden. Daarop begon het aandeel van de aanvankelijke beurssensatie aan een stevige afdaling op woensdag. Net na de opening van techbeurs Nasdaq stond het 16 procent in het rood, op het moment van schrijven heeft het zich licht hersteld tot 10 procent lager dan bij de sluiting op dinsdag.
Nikola’s financiële resultaten waren nochtans in lijn met de verwachtingen van Wall Street. De constructeur van duurzame vrachtwagens en pick-uptrucks, is een start-up die nog geen cent omzet heeft gedraaid, niettegenstaande een beurswaarde van zo’n 14 miljard dollar.
Kritiek op beursanalisten
Analisten hadden verwacht dat het bedrijf een verlies zou rapporteren en aan hun verwachtingen werd voldaan. Het nettoverlies van Nikola in het tweede kwartaal bedroeg ongeveer 86,6 miljoen dollar.
Dat was iets slechter dan wat Wall Street voorspeld had, maar slechts een miniem verschil. Nikola-oprichter Trevor Milton vond het toch nodig om direct na de bekendmaking van de resultaten op Twitter beursanalisten ervan te beschuldigen de cijfers verkeerd te interpreteren.
Daarop werd CEO Mark Russel door analisten van onder meer JP Morgan en Cowen op de rooster gelegd over waarom er nog geen nieuws is over nieuwe klanten, of geen richtdatum wanneer de vrachtwagens van de band zullen rollen.
Dat maakte het gebrek aan concrete vooruitzichten pijnlijk duidelijk voor beleggers wereldwijd, met de bekende gevolgen voor het aandeel.