Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 14 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Nikola wil Europees netwerk laadstations voor vrachtwagens op waterstof

Logo Business AM
Auto

06/07/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Nikola vindt Europa voor elektrische mobiliteit voordeliger dan de Verenigde Staten. - Nikola

De Amerikaanse autobouwer Nikola, constructeur van elektrische vrachtwagens, wil in Europa een netwerk laadstations uitbouwen. Dat heeft Trevor Milton, oprichter en voorzitter van Nikola, gezegd. Hij maakt gewag van vijftig laadstations, verdeeld over het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Daar zouden de trucks van Nikola, die op waterstof rijden, kunnen worden bevoorraad.

Nikola werd zes jaar geleden opgericht. Vorige maand kreeg het bedrijf een notering op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. De beurswaarde van de onderneming is inmiddels al boven de grens van 30 miljard dollar gestegen.

Daardoor heeft Nikola al een grotere waarde dan vele gevestigde autobouwers. Nochtans heeft de onderneming tot nu toe nog geen inkomsten gegenereerd. Het bedrijf heeft ook nog geen enkele auto op de markt gebracht.

Prijsverschil

Milton wijst erop dat Europa voor zijn vloot vrachtwagens meer geschikt is dan de Verenigde Staten. ‘Dat heeft te maken met de hoge prijs die in Europa voor diesel moet worden betaald,’ voert hij aan. ‘Bovendien zijn er ook nog allerhande tolheffingen en belastingen. Daardoor levert het gebruik van duurzame brandstoffen in Europa een veel bredere marge op dan in de Verenigde Staten.’

Het bedrijf zou vanaf begin volgend jaar zijn vrachtwagens in een fabriek in de Duitse stad Ulm beginnen te bouwen. Daarvoor is een samenwerking opgestart met de Italiaanse autofabrikant Iveco. Milton benadrukt dat de eerste Europese laadstations over twee jaar operationeel zouden moeten worden. Tegen het einde van dit decennium zou het netwerk het grootste deel van Europa moeten bestrijken.

Wegeninfrastructuur

Een gebrek aan oplaadinfrastructuur is vaak een cruciaal obstakel geweest voor fabrikanten die tot nu toe geprobeerd hebben voertuigen op waterstof te bouwen en te verkopen. Nikola wijst er daarbij op dat het bereik van zijn wagens twee keer groter zal zijn dan de reikwijdte van trucks met een traditionele elektrische aandrijving.

Milton benadrukt nog dat het bedrijf plannen heeft om zijn pickup Badger in delen van Europa op de markt te brengen. ‘In een aantal Europese regio’s zou het geen zin hebben om de vrachtwagen te verkopen,’ betoogt hij.

‘De wegen zijn er te smal en het zou er vrijwel onmogelijk zijn om het voertuig te parkeren. Op een aantal andere Europese markten zou dat daarentegen wel mogelijk zijn.’

Source: Reuters


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks