Betalingen met gezichtsherkenning winnen sterk aan populariteit

Het voorbije jaar hebben wereldwijd 671 miljoen consumenten een beroep gedaan op technologie voor gezichtsherkenning om financiële transacties te beveiligen. Tegen het midden van deze eeuw zal die gebruikersgroep echter al tot 1,4 miljard mensen zijn uitgebreid. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Juniper Research.

‘Het gebruik van gezichtsherkenning zal tot het midden van dit decennium een verdere groei met 120 procent kennen’, merkt onderzoeksleider Susan Morrow op. ‘Dit cijfer toont aan dat gezichtsherkenning snel aan populariteit wint en door een groot publiek wordt geadopteerd. De sterke groei wordt ongetwijfeld in de hand gewerkt door lage toegangsdrempels, de alomtegenwoordigheid van camera’s en geschikte software.’

Apple

De onderzoekers wijzen er daarbij op dat de adoptie van de technologie een sterke stimulans heeft gekregen door de implementatie van FaceID door Apple, ondanks de uitdagingen waarmee de sector de voorbije periode werd geconfronteerd.

‘De uitbraak van de coronapandemie heeft geleid tot een massale introductie van gezichtsmaskers’, voeren de onderzoekers aan. ‘Dit vormt voor de implementering van gezichtstechnologie een belangrijke hinderpaal.’

Daarnaast merken de onderzoekers op dat de ontwikkelaars van gezichtsherkenning ervoor moeten zorgen dat aan de gebruikers een correcte en veilige verificatie kan worden aangeboden. Daarbij wordt ook aangestuurd op het gebruik van kunstmatige intelligentie.

‘Indien de geldigheid van de verificatie niet kan worden gewaarborgd, lopen de aanbieders het risico om het vertrouwen van de gebruiker in de authenticatiemethode te verliezen’, zegt Susan Morrow. ‘De klant moet er immers kunnen op rekenen tegen mogelijke fraudeurs, die hun tactieken ook steeds verder verfijnen en aanpassen, optimaal beschermd te zijn.’

Spraakherkenning

Uit het onderzoek bleek verder dat ook het gebruik van spraakherkenning voor de beveiliging van betalingen toeneemt. Vorig jaar werd die technologie wereldwijd door 111 miljoen mensen gebruikt. Tegen het midden van dit decennium rekent Juniper Research op meer dan 704 miljoen gebruikers.

De studie bracht aan het licht dat spraakherkenning momenteel vooral in het bankwezen wordt toegepast. ‘Door bekommernissen over de betrouwbaarheid zal het wellicht moeilijk zijn om die toepassing naar andere sectoren te laten uitbreiden’, zeggen de onderzoekers nog.

Juniper Research stuurt daarnaast ook aan op het gebruik van hybride biometrische strategieën waarbij ook nog vingerafdrukken en andere methodes worden ingezet om een optimale authenticatie en beveiliging van betalingen na te streven.

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.