Bentley denkt aan luchtbrug om brexit-problemen te ontwijken

De Britse autobouwer Bentley, in handen van de Duitse groep Volkswagen, heeft een optie genomen op de huur van vijf vrachtvliegtuigen om eventuele leveringsproblemen na de brexit te kunnen aanpakken. Dat heeft Adrian Hallmark, topman van Bentley, gezegd. Hallmark merkt daarbij op dat flessenhalzen voor het bedrijf een groter gevaar inhouden dan verhoogde invoertarieven.

Indien de scheiding tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie niet met een handelsakkoord kan worden geregeld, dreigt de goederenstroom tussen beide gebieden in de toekomst met allerlei problemen te zullen worden geconfronteerd.

Voorraden

Dat beseft ook autobouwer Bentley, die fabrieken heeft in de Engelse stad Crewe (Cheshire), maar voor de levering van componenten en zijn afzet in grote mate van het Europese vasteland afhankelijk is. Om eventuele problemen in die trafieken te vermijden, heeft de constructeur zijn productieschema’s aangepast, maar heeft tevens logistiek naar oplossingen gezocht om een mogelijke flessenhals op te routes te kunnen omzeilen.

‘Bentley haalt 90 procent van de componenten voor zijn wagens bij leveranciers op het Europese vasteland,’ verduidelijkt Hallmark. ‘Bovendien vertegenwoordigt het Europese continent ongeveer 24 procent van de totale afzet. In het verleden hanteerden wij een voorraadbeleid dat twee dagen werk kon dekken. Dat is inmiddels opgevoerd tot veertien werkdagen.’

‘Daarnaast hebben wij bijkomende opslagruimtes gehuurd om extra reserves aan voorraden te kunnen aanleggen,’ aldus de topman. ‘Er werden tevens een aantal nieuwe logistieke routes, waarbij onder meer de haven van Immingham als een alternatief voor Dover zou kunnen functioneren, uitgestippeld.’

‘Maar we hebben ook vijf cargovliegtuigen in reserve om onderdelen naar de luchthaven van Manchester te kunnen overvliegen. Op die manier kan een mogelijke congestie in de havens worden vermeden.’

Gevaarlijk

Hallmark voegt eraan toe dat Bentley twee jaar aan de voorbereidende planning voor de impact van de brexit op zijn activiteiten heeft gewerkt. Indien het Verenigd Koninkrijk er niet in lukt om met de Europese Unie een handelsovereenkomst te sluiten voor de brexit begin volgend jaar in voege treedt, dreigt Bentley met 10 procent Europese invoertarieven te worden geconfronteerd.

‘Dat probleem zou echter eventueel met een prijsverhoging en een kostenbesparing kunnen worden opgevangen,’ betoogt Hallmark. ‘Onderbrekingen in de bevoorrading zouden echter een veel grotere impact hebben. Flessenhalzen zijn veel gevaarlijker dan verhoogde tarieven.’

Bentley zegt te verwachten dit jaar meer dan 10.000 wagens te zullen verkopen. De constructeur rekent er bovendien op, dankzij een heropleving van de vraag in China, een break-even te realiseren. ‘Tegenover de periode voor de uitbraak van de coronacrisis zijn de verkopen in China met 35 procent gestegen,’ benadrukt Hallmark. ‘In Europa en de Verenigde Staten nam de afzet met 15 procent toe.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20