Belgische start-up creëert gezonde energiedrank met koude koffie

Water en koffiebonen, dat zijn de enige ingrediënten van het energiedrankje dat een Mechelse start-up onder de noemer Insurgent lanceert. Hun ‘cold drip coffee’ bevat twee keer zoveel cafeïne als een gewone kop koffie, en wil een gezond en fris alternatief vormen voor suikerrijke energiedrankjes en ijskoffies.

Het was de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende tijdelijke werkloosheid die het vuur aan de lont stak bij Vic Dresen (33) en Annelies Goossens (34) uit Mechelen, behalve een koppel nu ook het ondernemersduo achter start-up Insurgent. ‘We begonnen met intermittent fasting (onderbroken vasten gedurende een bepaalde periode per dag) en gingen op zoek naar drankjes die we in die vastenperiode mochten drinken. Zo kwamen we plots terecht bij cold drip coffee’, legt Goossens uit.

Dubbel cafeïneshot

Cold drip krijg je door koud water te laten druppelen op vers gemalen koffiebonen. Dat maakt het cafeïnegehalte van het daaruit voortvloeiende drankje dubbel zo hoog. ‘We stelden vast dat deze koffievariant heel populair is in Azië en de Verenigde Staten, maar in België nog helemaal niet. Zeker niet op grote schaal in de retail of horeca. Dat zagen we onmiddellijk als een unieke kans om cold drip op de Belgische markt te introduceren’, aldus Goossens.

Hun koude koffiedrankje wil het over een andere boeg gooien dan energiedranken en ijskoffies met veel suiker en toevoegingen. Hun cold drip bestaat dan ook enkel uit water en koffiebonen en is daarmee 100 procent natuurlijk. ‘We willen de rebel zijn en het anders en beter doen’, zegt Dresen. ‘Gezonder en met een sterkere energieboost.’ Omdat de smaak van koffiebonen sterk aanwezig is, kozen ze voor kwalitatieve koffie van El Caracol, een kleine boerderij in El Salvador.

Ondernemersduo Vic Dresen en Annelies Goossens uit Mechelen

In cocktails, ijs of desserten

Met hun drankje richt het duo zich op volwassenen met een drukke levensstijl, zowel privé als professioneel, die regelmatig een energieboost kunnen gebruiken. Van chef-koks tijdens hun laatste shift tot nachtverplegers, drukbezette managers of huismoeders of -vaders met een overvolle agenda.

De toekomstplannen zullen zich stap voor stap ontrollen. ‘We spreken nu vooral zelfstandigen en speciaalzaken aan waarvan we weten dat de uitbaters ook achter ons product staan’, legt Dresen uit. ‘Zo worden onze koffies, naast onze webshop, momenteel verdeeld bij versmarkt Van Eccelpoel in Herentals.’ Op termijn is ook een samenwerking met de horeca niet uitgesloten. ‘Onze drank is veelzijdig, dus kan bijvoorbeeld ook perfect in cocktails, ijs of desserten gebruikt worden’, zegt Dresen. ‘In het najaar zullen we hoogstwaarschijnlijk ook een nieuwe variant lanceren met winterse kruiden’, vult Goosens aan. (jvdh)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.