Belgische ‘Bad Boys’ blijft scoren en doet zelfs beter dan het origineel

‘Bad Boys For Life’, de derde film in de ‘Bad Boys’-franchise, staat voor de derde week op rij op kop in de Amerikaanse box-office. De film is geregisseerd door het Belgische filmduo Adil El Arbi en Bilall Fallah.

Een triomftocht. Zo zou u de release van ‘Bad Boys For Life’ wel kunnen omschrijven. Een Belgische triomftocht ook, want het duo dat de film regisseerde komt uit ons eigen landje. Voor de derde week op rij staat hun film, met Will Smith en Martin Lawrence in de hoofdrollen, bovenaan de box-office.

Beste film van de franchise

Al na de eerste week was het duidelijk dat de film een succes zou worden. ‘Bad Boys For Life’ haalde toen al (internationaal) ruimschoots het productiebudget binnen. Ook in ons eigen land is hij een groot succes: er gingen al 200.000 mensen kijken.

Opvallender is dat ‘Bad Boys For Life’ het beter doet dan zijn eigen voorgangers. ‘Bad Boys’ uit 1995 en ‘Bad Boys II’ uit 2003 brachten in de VS respectievelijk 65 miljoen dollar en 138 miljoen dollar op. ‘Bad Boys For Life’ tikte na dit weekend, slechts 17 dagen na de release, de 148 miljoen dollar aan.

Oscargenomineerden

Dat is niet alleen te danken aan het regietalent van El Arbi en Fallah. Sony, de producent van ‘Bad Boys For Life’, heeft de film gereleased op een moment dat er weinig competitie was. Januari is een luwe maand voor releases, enkel de Oscar-genomineerde films lopen dan traditioneel in de zalen.

De meest publieksvriendelijke in die reeks is wellicht Quentin Tarantino’s ‘Once Upon A Time … In Hollywood’. Maar ook die scoort slechter dan ‘Bad Boys For Life’: hij haalde slechts 142 miljoen op.

‘Patser’

El Arbi en Fallah raakten in België bekend door hun eigen werk, waarbij vooral ‘Black’ veel ophef veroorzaakte. Na de release van hun derde film ‘Patser’ staken ze de plas over naar de Verenigde Staten waar ze door Sony gerekruteerd werden voor ‘Bad Boys For Life’. Het lijkt er nu op dat ze daarmee ook echt een internationale doorbraak hebben geforceerd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.