De vliegende auto wordt stilaan realiteit. Stéphan D’haene, de Belgische CEO van pionier Jetson, brengt de Jetson ONE op de markt voor 98.000 dollar en heeft er al 300 stuks van verkocht. Het bedrijf heeft popster will.i.am als een van zijn financiers.
Belg brengt vliegende auto van Jetson dichterbij, met dank aan will.i.am

Waarom is dit belangrijk?
Met de zogeheten eVTOLs, elektrische vliegende voertuigen die verticaal kunnen landen en opstijgen, kan een volledig nieuwe mobiliteitsvorm ontstaan voor korte afstanden. Ze kunnen een alternatief vormen voor de auto en worden daarom ook vliegende auto of luchttaxi genoemd.In het nieuws: Het zeven jaar oude luchtvoertuigbedrijf Jetson, dat zijn naam ontleend aan de tekenfilmserie The Jetsons, doet drie belangrijke aankondigingen op korte tijd.
- Het bedrijf met hoofdkantoor in Italië heeft 15 miljoen dollar opgehaald bij investeerders, waaronder rapper will.i.am van de Black Eyed Peas. Een bijkomende financieringsronde staat al in de steigers.

- Er was ook nieuws op het terrein. De Jetson ONE, het eerste commercieel verkrijgbare luchtvoertuig van het bedrijf, maakte op 5 oktober zijn inaugurele vlucht in de VS tijdens een evenement in Dallas.
- Op dezelfde dag viel er ook een Europese doorbraak te melden. De Jetson ONE werd door de Aero Club d’Italia (AeCI) officieel gecertificeerd als ultralichte eVTOL (electric vertical take-off and landing), wat betekent dat piloten met een licentie voortaan mogen vliegen met de Jetson ONE in het ongecontroleerde luchtruim van Italië.

Prijskaartje: 93.000 euro
Concreet: Een Jetson ONE kost 98.000 dollar, of omgerekend 93.000 euro, waarbij een voorschot van 8.000 dollar wordt gevraagd om je serienummer te reserveren.
- De vliegende auto’s worden in eerste fase in de markt gezet als voertuigen voor recreatieve verplaatsingen, zoals korte reizen of excursies.
- Het ontwerp is gebaseerd op elementen uit uiteenlopende werelden als de e-auto-industrie, de recreatieve luchtvaart en de gamingsector (de joystickbediening).
- De ambitie is om “van iedereen een piloot te maken”, al hebben de regelgevers daar natuurlijk ook hun zeg in. De komst van vliegende auto’s wordt al jaren voorspeld, maar het blijft wachten op grote commerciële toepassingen.
- Gebruikers moeten in de VS alvast geen vliegbrevet hebben. Leren vliegen kost 5 uur training, zo schat D’haene. Popster will.i.am is niet alleen investeerder, maar ook een koper. Hij engageert zich om via de trainingen zelf een Jetson-piloot te worden.
Geciteerd: Het bedrijf schuwt de grote woorden niet: “Jetson maakt nu deel uit van de luchtvaartgeschiedenis.” En nog: “Dit kan de grootste opportuniteit in de luchtvaart zijn sinds de gebroeders Wright opstegen”, zegt Stéphan D’haene, die eerder dit jaar door stichters Tomasz Patan (uit Polen) en Peter Ternström (uit Zweden) als CEO aangesteld werd. “Onze missie bij Jetson is om vliegen te democratiseren en het luchtruim toegankelijk te maken voor iedereen.”
(nd)