Bekende DNA-databank krimpt personeelsbestand in na ‘zorgen over privacy’

De populaire commerciële DNA-databank 23&Me zet honderd personeelsleden aan de deur. De populariteit van de database is aan het dalen.

Als u iets te weten wil komen over uw afkomst, kan dat op eenvoudig verzoek. 100 dollar en een DNA-staaltje opsturen naar 23&Me en binnen enkele weken krijgt u een goed beeld van waar u en uw voorouders vandaan komen. Al snel wonnen 23&Me en vergelijkbare diensten aan populariteit, maar die is nu langzaam maar zeker aan het afkalven.

Verrassingen en familiedrama’s

Uw stamboom opzoeken bleek niet alleen een hobby voor amateur-genealogen. Occasioneel veroorzaakten de resultaten ook verrassingen en familiedrama’s, zoals vaders die dat niet bleken te zijn en enige kinderen die dat ook niet bleken te zijn.

Maar ook de politie houdt een oogje op de databanken. Zo werd onder andere de Golden State Killer geïdentificeerd, na een jarenlange zoektocht. Met andere woorden: de privacy van zulke DNA-databanken is niet zo waterdicht als we zouden willen.

Privacy

Die problemen met het imago van het privacybeleid van genealogische databanken als 23&Me zijn volgens CEO Anne Wojcicki een mogelijke reden waarom potentiële klanten afhaken. Daarom nemen ze alvast een privacy-expert onder de arm. Al lijkt het er vooralsnog op dat die geruststellingen niet voldoende zijn om klanten te winnen.

Bij 23&Me staan 100 mensen op straat, dat is 14 procent van het personeelsbestand.

Meer