Beijing wil autoverkeer nog verder beperken

De Chinese hoofdstad Peking gaat het gebruik van de auto verder beperken. Het stadsbestuur hanteert al verscheidene jaren een loterij om een beperkt aantal nummerplaten toe te kennen. Bovendien mochten de auto’s niet alle dagen worden gebruikt. Op die manier hoopte men het autoverkeer, een van de belangrijke oorzaken van de zware vervuiling in Peking, onder controle te houden. Een aantal inwoners vond echter een uitweg om de beperkingen uit de weg te gaan. Daarom besliste het stadsbestuur een aantal extra regels in te voeren.

“Door de loterij moeten de inwoners van Peking soms bijzonder lang wachten op een nummerplaat,” zegt het persbureau Bloomberg. “Ongeveer drie miljoen burgers staan op de wachtlijst.”

De maandelijkse loting levert ongeveer een nummerplaat per tweeduizend aanvragen op. Sommigen wachten al vijf jaar op een gunstige loting. Daarnaast zijn er nog eens 420.000 aanvragen voor een elektrische wagen. Ook hier kunnen de wachttijden echter tot mogelijke acht jaar uitlopen.

Congestie

Het stadsbestuur voerde de quota in omdat de verkeerscongestie en de luchtvervuiling in Peking dramatische afmetingen heeft aangenomen. Om het probleem aan te pakken, voerde de overheid acht jaar geleden de loterij in. Zes jaar geleden leverde de loterij 240.000 nieuwe nummerplaten op. Vorig jaar was dat echter al beperkt tot 100.000 exemplaren.

Daarbij zijn 38.000 nummerplaten voorzien voor benzinewagens. Het saldo is gereserveerd voor elektrische auto’s. Tegen eind volgend jaar zouden in Peking nog slechts 6,3 miljoen wagens mogen zijn geregistreerd. De stad telt 22 miljoen inwoners.

Daarom besliste Peking dat elke geregistreerde auto gedurende één dag van de week stil blijft staan. Die dag is bepaald door het kentekennummer van de auto. Vele inwoners vonden echter een uitweg. Ze registreerden hun auto op een andere locatie. Daardoor vermeden ze de lange wachtlijsten en de andere beperkingen.

Peking heeft nu echter besloten ook die mazen te dichten. Auto’s die niet in de stad zijn geregistreerd, zullen vanaf november nog slechts twaalf vergunningen voor verplaatsingen krijgen. Elke vergunning is zeven dagen dagen. Ook voor de bedrijven zijn er verdere beperkingen. Dit jaar worden slechts commerciële 3.400 nummerplaten toegekend. Daarvan zijn drieduizend licenties voorzien voor auto’s met nieuwe energiebronnen.

Cruciale industrie

“De restricties hebben de groei van de autoverkoop in China ernstig belemmerd,” waarschuwt, Cui Dongshu, secretaris-generaal van de China Passenger Car Association. “De overheid zou dergelijke beperkende maatregelen enigszins moeten versoepelen om aan de vraag van mensen naar nieuwe auto’s te voldoen.”

De Chinese overheid heeft de automobielsector geselecteerd als een van de strategische industrieën voor de nieuwe economische groei. Het land wil dan nog steeds dat mensen meer auto’s, vooral elektrische voertuigen, kopen. Maar dat is niet het geval in de meest bevolkte steden.

Naast Beijing voeren zeven andere steden – waaronder Shanghai en Shenzhen – een vergelijkbaar beleid aangenomen dat het autobezit beperkt. Die beperkingen zijn een belangrijke reden voor de toenemende populariteit van de huur en het delen van auto’s. Bedrijven zoals Didi Chuxing en Shouqi Limousine & Chauffeur hebben de voorbije jaren miljoenen klanten gewonnen.

“De beperking van het autobezit door China heeft ervoor gezorgd dat mensen andere alternatieven hebben leren overwegen,” zegt Bill Russo, chief executive van consultant Automobility in Shanghai. “De regelgeving heeft de houding van de consument tegenover de auto veranderd. Bezit evolueert steeds meer naar gebruik.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20