Bedrijf achter opvolger Concorde neemt hoge vlucht

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Aerion bouwt een gigantisch nieuw hoofdkwartier in de Verenigde Staten om binnenkort de productie van zijn supersonische vliegtuig te starten. De strijd om het eerste supersonische passagiersvliegtuig sinds de Concorde laait op. 

Aerion, die met zijn AS2-straalvliegtuig belooft om passagiers van New York naar Londen te vervoeren in slechts 4,5 uur, bouwt volgens de nieuwszender CNN een enorm hoofdkwartier in Florida zodat het in 2023 kan beginnen met de productie van het supersonische vliegtuig. Zo staan we weer een stap dichter bij (opnieuw) supersonisch vliegen. 

Aerion bouwt een nieuw hoofdkwartier in Florida om binnenkort de productie van zijn supersonische vliegtuig te starten. Foto: Aerion

Kortere reistijden

Tot dusver heeft de vliegtuigbouwer zo’n 300 miljoen dollar (247 miljoen euro) aan kapitaalinvesteringen aangetrokken en een deel daarvan zal gaan naar de ontwikkeling van het gloednieuwe Aerian Park in Melbourne, Florida. 

De Aerion AS2 zal plaats bieden aan 8 tot 12 passagiers en snelheden halen tot Mach 1.4, ofwel meer dan 1.700 kilometer per uur. Zo zal bijvoorbeeld de standaard reistijd van New York naar Kaapstad drieënhalf uur korter zijn dan met een conventioneel passagiersvliegtuig. En een vlucht tussen New York en Singapore of Sydney zal met vier uur kunnen worden verkort. 

Concorde

Het bekendste supersonische vliegtuig, de Concorde, ging in 2003 met pensioen. Een commercieel succes is het peperdure vliegtuig nooit geworden en zijn laatste vlucht luidde ook meteen het einde in van het supersonische tijdperk in de burgerluchtvaart. Het sprookje had net geen 28 jaar geduurd. 

Maar de voorbije jaren doen verschillende initiatieven de droom van een supersonisch passagiersvliegtuig weer opflakkeren. Zo werkt de Britse miljardair Richard Branson met zijn bedrijf Virgin Galactic aan een nieuw supersonisch jetvliegtuig. Dat zou tot negentien mensen tegelijkertijd kunnen vervoeren aan Mach 3, oftewel drie keer sneller dan het geluid. 

Ook de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bouwt een eigen supersonisch vliegtuig: de X-59 QUESST. Het zogenoemde ‘Quiet SuperSonic Technology X-Plane’ is evenwel ontworpen om sneller te vliegen dan het geluid – maar dan zonder de kenmerkende supersonische knal wanneer het toestel door de geluidsmuur gaat. 

De Concorde, die twee keer de snelheid van het geluid haalt en die ooit het kroonjuweel was van de vloten van British Airways en Air France, kon dat niet en was daardoor ook enorm luid. De X-59 daarentegen zou door zijn ontwerp naar verwachting een stuk stiller zijn en zal uiteindelijk getest worden boven verschillende Amerikaanse steden. 

Meer