Britishvolt, een start-up, heeft ongeveer 1,7 miljard pond aan financiering binnengehaald voor de batterijfabriek die het in het Britse Blyth hoopt te bouwen. Het kapitaal wordt verstrekt door investeringsfirma’s Tritax en abrdn. Dat meldt de Britse zakenkrant de Financial Times (FT).
Batterijrace: start-up Britishvolt haalt 1,7 miljard pond binnen voor accufabriek in VK
Waarom is dit belangrijk?
Het Verenigd Koninkrijk probeert batterij-investeerders aan te trekken om de toekomst van de autofabrieken in het land veilig te stellen. En aangezien de auto-industrie de klemtoon verlegt naar elektrisch rijden, dient de portefeuille dus opengetrokken voor fabrieken die batterijen van elektrische voertuigen produceren.Volgens de vandaag aangekondigde deal voeren abrdn en Tritax, dat investeert in logistiek vastgoed, dus 1,7 miljard pond (ongeveer 2 miljard euro) aan voor de bouw van de Britishvolt-fabriek, die het bedrijf in 2023 hoopt te openen.
De investering in het project in Blyth, in het noordoosten van Engeland, is geruggensteund door een regeringssubsidie, aldus de FT. Het zou naar verluidt om ongeveer 100 miljoen pond gaan uit het Automotive Transformation Fund, een spaarpot die is opgezet om batterijontwikkelaars naar het VK te lokken.
Batterijen voor 300.000 elektrische wagens
De locatie in Blyth heeft toegang tot hernieuwbare energie en een diepe zeehaven. De fabriek, waar Britishvolt naar schatting genoeg batterijen zal produceren om 300.000 elektrische wagens aan te drijven, zal ongeveer 3.000 banen opleveren op de locatie en nog eens 5.000 in de lokale omgeving.
Vorig jaar stemde mijnbouwbedrijf Glencore ermee in Britishvolt te voorzien van zowel kobalt als financiën, in ruil voor een aandeel in het bedrijf. Dit gebeurde in de context van een fondsenwervingsronde van 70 miljoen dollar, die het bedrijf op meer dan 1 miljard dollar waardeerde.
Hoewel Britishvolt zijn eigen interne ontwikkelingen op het gebied van batterijen nog niet publiek heeft gemaakt, heeft het volgens bronnen van de FT al memoranda van overeenstemming ondertekend met vliegtuigbouwer Bombardier, de Canadese bedrijfswagengroep Lion, sportwagenmerk Lotus en elektrische vrachtwagengroep Tevva. Ook zou de onderneming in gesprek zijn met Stellantis.
Peter Rolton, voorzitter van Britishvolt, zei dat de vandaag aangekondigde financiering een “eerste stap was in de creatie van een gecommercialiseerd batterij-ecosysteem” voor het Verenigd Koninkrijk.
Elektrische pick-ups
Vorig jaar beloofden autofabrikanten Ford, Nissan en Stellantis allemaal aanzienlijke Britse investeringen in elektrische voertuigen. Daarnaast heeft de regering ook onderhandeld met Rivian, een Amerikaanse fabrikant van elektrische pick-ups.
(lp)