Batterijleverancier van Tesla wil Europa veroveren

Het Japanse conglomeraat Panasonic wil een grote fabriek openen in Noorwegen, om ook Europese automerken van batterijen te kunnen voorzien. Dat weet de Britse zakenkrant Financial Times (FT) op woensdag.

Hoewel Panasonic samen met Tesla de grootste batterijfabriek ter wereld runt in de Amerikaanse staat Nevada, is de Europese aanwezigheid van de batterijmaker verwaarloosbaar. In samenwerking met het Noorse staatsbedrijf Equinor, en met aluminiumproducent Norsk Hydro, wil het Japanse bedrijf daar nu verandering in brengen. 

Elektrificatie Europees wagenpark

Eerst wordt via een haalbaarheidsstudie onderzocht of de Japanse batterijen gegeerd zijn bij de Europese automakers. Als die binnen zes maanden succesvol afgerond is, bouwt Panasonic mogelijk een batterijfabriek in Noorwegen, in dezelfde grootteorde als de Gigafabriek van Tesla in Nevada. Dat vertrouwt een kaderlid van Panasonic toe aan FT.

De vraag naar batterijen zal de komende jaren niets anders doen dan stijgen. De verkoop van EV-wagens zit in de lift. Volgens de belangenorganisatie Transport & Environment zal het aandeel ervan volgend jaar 15 procent van de Europese markt bedragen. Panasonic zelf vermoedt dat Europese wagenmakers het voortouw gaan nemen in de omslag naar elektrisch rijden. Daarom is het voor de firma cruciaal om een aanwezigheid op het continent uit te bouwen. 

Meer dan één fabriek

Het industriële triumviraat ziet het groots: ‘We zijn tot de conclusie gekomen dat dit zeer opschaalbaar is. We gaan niet zomaar één batterijfabriek samen bouwen, en het daarbij laten’, zegt Equinor-topman Al Cook. Volgens de oliegigant is deze samenwerking een belangrijke stap voor het staatsbedrijf om de afdeling hernieuwbare energie verder uit te bouwen. 

Bij Norsk Hydro laten ze weten dat het trio de ‘volledige toeleveringsketen’ zal proberen te bespelen. De aluminiumfabrikant, dat ook duurzame energie produceert, onderzoekt of het benodigde grondstoffen, zoals kobalt en lithium, zelf kan ontginnen in Europa. In Zweden en Finland zouden er mogelijkheden zijn. 

Dat de Europese veroveringstocht van Panasonic & co begint in Noorwegen is niet te verwonderen. Het Scandinavische land heeft de meest geavanceerde markt voor elektrische wagens ter wereld. Afgelopen september was bijna 60 procent van het aantal nieuw verkochte wagens volledig elektrisch. Slechts 10 procent van de nieuw verkochte auto’s reed nog volledig op benzine of diesel. Bovendien wekt Noorwegen bijna al zijn energie op uit waterkrachtcentrales. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het tegelijk een van de grootste olieproducenten ter wereld is. 

Meer