Fitnessreus Basic-Fit laat niet langer alle klanten toe om in meer dan 1 club te sporten

De Nederlandse fitnessketen Basic-Fit heeft een ingrijpende verandering doorgevoerd, waardoor sommige nieuwe klanten niet meer in elk filiaal kunnen sporten.

Waarom is dit belangrijk?

De fitnessketen is de voorbije jaren enorm populair geworden in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Een deel van die populariteit was te danken aan het feit dat alle klanten met één abonnement in alle filialen van de keten binnen konden. 

De essentie: Klanten met het nieuwe goedkoopste ‘Basic’-abonnement kunnen sinds het einde van de zomer slechts in één ‘Home’-club sporten.

  • Wie in meerdere clubs binnen wil, is vanaf nu verplicht om het duurdere ‘Premium’-abonnement aan te schaffen. Een ‘Basic’-lidmaatschap kost 20 euro per 4 weken, terwijl je voor een ‘Premium’ 30 euro betaalt.
  • Een aantal klanten die voor het bestaan van het ‘Basic’-pakket een ‘Comfort’-abonnement van 20 euro per 4 weken hadden, beweren automatisch te zijn omgeschakeld. Intussen lijkt het erop dat het ‘Comfort’-abonnement niet meer beschikbaar is voor nieuwe klanten. Het ‘Comfort’-abonnement liet klanten wel in alle clubs toe om te sporten.
  • Volgens een woordvoerder van Basic-Fit is dat echter niet het geval. Bestaande ‘Comfort’-klanten zouden nog altijd toegang hebben tot meerdere clubs.
  • Sommige ‘Comfort’-klanten kregen een bericht dat zij een ‘speciale deal’ krijgen om hun abonnement te upgraden naar ‘Premium’ indien zij toegang willen tot alle clubs. Volgens Basic-Fit wordt dat bericht echter naar alle niet-premium leden verstuurd.
Het bericht dat klanten ontvingen.

  • Een woordvoerder van Basic-Fit vertelde aan Business AM dat “de voorwaarden (van het nieuwe abonnement, red.) duidelijk zijn gecommuniceerd op de website, prijslijsten en betaalterminals”. Voor bestaande leden zou niets veranderd zijn. Een werknemer van een filiaal in de provincie Antwerpen bevestigde dat.
  • “Alle informatie is beschikbaar op onze website, waar u de huidige beschikbare lidmaatschappen vindt”, zei een woordvoerder van het bedrijf. Uit de link die Basic-Fit doorstuurde, lijkt het erop dat het bedrijf aan nieuwe klanten enkel de ‘Basic’- ‘Premium’- en ‘All-in’-lidmaatschappen aanbiedt. Dat laatste is het duurste abonnement van Basic-Fit.
  • Business AM sprak al met meerdere klanten. Twee van hen zeiden dat hun abonnement was aangepast van ‘Comfort’ naar ‘Basic’. De meeste klanten zeiden dat hun abonnement echter niet was veranderd. Ook op beoordelingswebsite Trustpilot dagen de voorbije dagen berichten op van boze klanten die beweren dat hun abonnement is aangepast.
  • Basic-Fit zegt dat bestaande ‘Comfort’-abonnementen nooit zullen worden omgezet. Klanten die hun abonnement opzeggen of die nog geen abonnement hadden, zullen wel enkel kunnen kiezen tussen een ‘Basic’, een ‘Premium’ en een ‘All-in’.

Eerder in opspraak

De achtergrond: Het bedrijf heeft een paar turbulente jaren achter de rug.

  • Tijdens de COVID-pandemie daalde het aantal abonnees fors. Nadat de maatregelen om het virus in te perken, werden afgeschaft, stegen die echter terug aanzienlijk.
  • Basic-Fit heeft intussen meer dan drie miljoen leden. Tijdens de eerste helft van 2021 waren dat er net iets meer dan 2 miljoen.
  • Het bedrijf zou tegen het einde van dit jaar 3,5 miljoen klanten willen hebben. Dat meldde het in november in een presentatie voor investeerders.
  • Toch is de onderneming al een tijdje verlieslatend. Tijdens de eerste helft van 2021 boekte de keten een verlies van 126 miljoen euro netto. Een jaar later werd het verlies teruggedraaid tot 28 miljoen euro netto. 
  • Ook opvallend: Basic-Fit raakte eerder dit jaar in opspraak, nadat een klant gelijk had gekregen van een rechtbank in Amsterdam dat de algemene voorwaarden van het bedrijf oneerlijk zouden zijn

In een eerdere versie van dit artikel werd incorrect gemeld dat het “Basic”-abonnement was veranderd. Basic-Fit verduidelijkte echter tegenover Business AM dat dit abonnement sinds het einde van de zomer bestaat. Het vervangt het ‘Comfort’-abonnement voor nieuwe klanten.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.