Barry Callebaut Q1 boekjaar 24/25: Volumedaling in uitdagende marktomstandigheden


Key takeaways

  • Het verkoopvolume van Barry Callebaut daalde met 2,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op 565.238 ton.
  • De wereldwijde chocolademarkt kende een volumedaling van 3,4 procent, terwijl voedselfabrikanten te maken kregen met een daling van de vraag van 3,8 procent.
  • Gourmet zag een meer bescheiden volumedaling van 1,5 procent, beïnvloed door een beperkte beschikbaarheid van producten in Noord-Amerika en rationalisatie van SKU’s in West-Europa.

Marktprestaties

Barry Callebaut Group rapporteerde de verkoopcijfers voor de eerste drie maanden van het boekjaar 2024/25, dat eindigt op 30 november 2024. Het totale verkoopvolume daalde met -2,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en bereikte 565.238 ton. Deze daling werd toegeschreven aan een uitdagende en volatiele marktomgeving die zowel de vraag van klanten als die van consumenten beïnvloedde.

Wereldwijd daalde het chocoladevolume met -3,4 procent, wat overeenkomt met de bredere trend van een dalende markt (-2,6 procent) voor chocolade volgens Nielsen. Voedselfabrikanten hadden te maken met een daling van de vraag met -3,8 procent als gevolg van voortdurende onderhandelingen tussen klanten en retailers over prijzen, maar ook door de reacties van consumenten op prijsverhogingen en strategieën voor productvereenvoudiging.

Regionale prestaties

Gourmet zag een meer bescheiden volumedaling van -1,5 procent, beïnvloed door de beperkte beschikbaarheid van producten in Noord-Amerika als gevolg van het prioriteren van de productie na de kwaliteitsinterventie in Mexico, naast de rationalisatie van SKU’s in West-Europa. De regionale prestaties binnen Global Chocolate lieten zien dat Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Afrika (AMEA) met +6,4 procent de sterkste groei lieten zien. Deze stijging werd gedreven door een sterke vraag buiten China, met name in India en Indonesië, samen met een robuuste volumeontwikkeling voor Gourmet-producten.

Latijns-Amerika kende een groei met dubbele cijfers (+13,2 procent), aangevoerd door Brazilië, dat profiteerde van de toegenomen vraag naar innovatieve producten en een gevarieerde portefeuille. Noord-Amerika kende een volumedaling van -1,9 procent, die werd toegeschreven aan proactieve maatregelen om de fabriek in Toluca, Mexico tijdelijk te sluiten en een tragere vraag van grote Voedselfabrikanten.

Cocoa verkoopprestaties

Centraal- en Oost-Europa werd beïnvloed door lagere volumes (-4,5 procent) van verschillende grote wereldwijde en regionale voedingsmiddelenfabrikanten, met name in Turkije. West-Europa kende een daling (-7,5 procent) die gedeeltelijk te wijten was aan vergelijkingen met een groot eenmalig contract in het voorgaande jaar. De resterende daling had te maken met markttrends, onderhandelingen met klanten en SKU-rationalisatie.

Het wereldwijde verkoopvolume van cacao bleef relatief stabiel op +0,3 procent. Dankzij de sterke vraag naar cacaopoeder kon Barry Callebaut kansen op de markt benutten. Cacaomassa bleef echter hinder ondervinden van aanbodbeperkingen. De verkoopopbrengsten bedroegen CHF 3.449,8 miljoen, een stijging van +63,1 procent in lokale valuta en +53,9 procent in CHF.

Strategische initiatieven

Deze groei was voornamelijk te danken aan het cost-plus prijsmodel van het bedrijf, dat hen in staat stelde om de aanzienlijk hogere cacaobonenprijzen door te berekenen aan klanten. Het strategische investeringsprogramma BC Next Level van Barry Callebaut blijft vooruitgang boeken. Het programma heeft als doel de klantnabijheid te vergroten, eenvoud en digitalisering te bevorderen en Barry Callebaut’s leidende positie in de markt van chocolade-ingrediënten te verstevigen.

Het bedrijf heeft sociale planovereenkomsten afgerond in België, na succesvolle onderhandelingen in Duitsland, Frankrijk, Polen, Nederland, Maleisië en het Verenigd Koninkrijk. Er is ook vooruitgang geboekt bij het sluiten van de Intra site in Italië, het lanceren van een nieuw Compound R&D centrum in Singapore en het implementeren van initiatieven op het gebied van planning excellence.

Financiële prestaties

Als reactie op de stijging van de cacaobonenprijzen met meer dan 70 procent in het eerste kwartaal, heeft Barry Callebaut zijn vooruitzichten voor de behoefte aan werkkapitaal voor de hele sector voor het jaar bijgesteld. Om de liquiditeit te waarborgen keerde het bedrijf in januari met succes terug naar de Zwitserse obligatiemarkt en haalde CHF 300 miljoen op via een zesjarige tranche van CHF 160 miljoen en een tienjarige tranche van CHF 140 miljoen.

Gezien de aanzienlijke stijging van de cacaobonenprijzen sinds het begin van het boekjaar, bevestigt Barry Callebaut zijn verwachting van een dubbelcijferige groei van de recurrente EBIT in constante valuta.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.