Markten:
Markten inladen...

DINSDAG 04 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Aziatische luchtvaartmaatschappijen hebben jongste vliegtuigen

Logo Business AM
Economie

26/08/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Nergens in de wereld werken luchtvaartmaatschappijen met een jongere vloot vliegtuigen dan in Azië. Dat blijkt uit een studie van Ch-Aviation, aanbieder van luchtvaartinformatie, op basis van een aan analyse van meer dan dertigduizend commerciële vliegtuigen. De onderzoekers stelden vast dat een gemiddeld vliegtuig wereldwijd twaalf jaar oud is. In Azië daalt dat gemiddelde echter tot achtenhalf jaar. De maatschappijen met de oudste vloten zijn afkomstig uit Afrika en Oceanië, waar de gemiddelde leeftijd van een toestel oploopt tot meer dan zestien jaar.

Wanneer naar individuele maatschappijen wordt gekeken, blijkt Norwegian Air Sweden echter de jongste vloot van de hele wereld te hebben.

Budgetmaatschappijen

Norwegian Air Sweden kan op een vloot van vijf toestellen terugvallen. De vliegtuigen hebben een gemiddelde leeftijd van 0,74 jaar. Twee jaar geleden beschikte zustermaatschappij Norwegian Air United Kingdom over de jongste vloot van de wereld. Die maatschappij is nu teruggevallen naar een derde plaats. Op de tweede plaats staat nu Wizz Air United Kingdom.

Bij de grotere luchtvaartmaatschappijen – die minstens vijftig vliegtuigen in dienst hebben – blijkt VietJetAir over de jongste vloot te beschikken. Hier blijkt de top van de ranglijst door Aziatische maatschappijen ingevuld te worden. Bij de grootste vliegtuigconcerns – met een vloot van meer dan honderd toestellen – heeft Aeroflot de jongste vloot.

“Uit de studie blijkt dat de Aziatische luchtvaartsector een sterke groei blijft vertonen,” zegt Thomas Jaeger, chief executive van Ch-Aviation. “Dat geldt vooral voor de budgetsector. Gekoppeld aan een goede toegang tot kapitaal voor nieuwe vliegtuigen, zorgt ervoor dat de Aziatische luchtvaart over een jonge vloot kan beschikken.”

Brexit

Jaeger stelde het verder opmerkelijk te vinden dat in Europa de jongste vloten toebehoren aan divisies van grotere luchtvaartconcerns. De onzekerheid rond de brexit heeft volgens hem vele luchtvaartmaatschappijen aangezet om in verschillende landen nieuwe dochterbedrijven op te richten. In veel gevallen krijgen die dochterbedrijven ook de jongste vliegtuigen.

In Azië heeft de Saudische budgetmaatschappij Flyadeal de jongste vloot. Flyadeal heeft een vloot van twaalf vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van iets meer dan een jaar. Ook in Zuid-Amerika behoort de jongste vloot toe aan een budgetmaatschappij. Daar wordt de rangschikking immers aangevoerd door JetSmart uit Chili. “Deze twee maatschappijen gingen pas twee jaar geleden van start,” zegt Jaeger nog.

De Afrikaanse lijst wordt aangevoerd door de Keniaanse budgetmaatschappij Jambojet. De vliegtuigen van die maatschappij hebben een gemiddelde leeftijd van 4,3 jaar. Het Canadese bedrijf WestJet Encore voert met een gemiddelde leeftijd van 3,9 jaar de Amerikaanse lijst aan.

Air Tahiti leidt met een gemiddelde leeftijd van ongeveer vier jaar de rangschikking in Oceanië aan.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks