Autoverkoop in Europese Unie valt dit jaar met een kwart terug

Er zullen in de Europese Unie dit jaar 9,6 miljoen nieuwe personenwagens worden verkocht. Dat betekent een terugval met 25 procent tegenover vorig jaar. Dat staat in een raming van de Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (Acea). De terugval moet volgens de organisatie in grote mate aan de impact van het virus Covid-19 worden toegeschreven.

Maar ook in januari, voor de pandemie Europa had bereikt, had Acea al voor een terugval gewaarschuwd. Toen had de sectorganisatie echter gewag gemaakt van een inkrimping met 2 procent.

Herstel

Vorig jaar werden in de Europese Unie 12,8 miljoen nieuwe personenwagens verkocht. ‘Dat niveau zal dit jaar echter onbereikbaar blijven,’ aldus Acea. ‘Onder invloed van de schokgolven van de coronacrisis tussen maart en mei heeft de automarkt van de Europese Unie dit jaar tot nu toe een inkrimping met 41,5 procent moeten melden.’

‘Die situatie zal de volgende maanden nog wel enigszins kunnen worden gecorrigeerd. In de hele regio wordt de lockdown tegen de verspreiding van het virus immers geleidelijk aan afgebouwd. Daardoor zal de economische activiteit hernemen en zal ook de autoverkoop geleidelijk weer op gang komen.’

Acea betoogt wel dat de cijfers de laagste verkoop van nieuwe wagens in de Europese Unie in zeven jaar vertegenwoordigen. Toen sloot de industrie, in de nasleep van de financiële crisis twaalf jaar geleden, immers een periode van zes jaar onophoudelijke achteruitgang af. In percentages is er sprake van de grootste terugval in de geschiedenis van de Europese autoverkoop.

Stimulansen

De sectororganisatie hoopt dat de cijfers door snelle en omvangrijke maatregelen, zowel door de Europese autoriteiten als door de nationale regeringen, nog enigszins bijgestuurd zouden kunnen worden.

‘Allerhande stimulansen en sloopprogramma’s zijn dringend nodig om in Europa de vraag naar nieuwe wagens aan te moedigen,’ betoogt Eric-Mark Huitema, directeur van Acea. ‘Er is een sterke politieke en economische steun nodig om de schade aan de productie en de tewerkstelling de volgende maanden te beperken.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.