Autofabrikanten hebben wereldwijd tot het einde van dit decennium investeringen van bijna 600 miljard dollar in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit aangekondigd. Met die inspanningen willen de constructeurs hun positie op de automarkt van de toekomst veilig stellen. Dat zegt analist GlobalData op basis van budgetten die een aantal autoconstructeurs voor de technologie hebben voorzien.
“Agressieve doelstellingen en vereisten die door regelgevers wereldwijd op het gebied van emissies en klimaatveranderingen naar voor worden geschoven, zorgen in de autosector voor een versnelling van de overgang van traditionele technologieën naar een elektrische aandrijving van de volgende generatie”, merkt Bakar Sadik Agwan, autospecialist bij GlobalData, op.
Geen weg terug
“Deze intenties vertalen zich duidelijk in grote pakketten investeringen die worden aangekondigd”, stipt Agwan aan.
In grote lijnen richten de aangekondigde investeringen zich op de ontwikkeling van productiefaciliteiten, technologie, batterijen, nieuwe producten en garanties voor de toekomstige aanvoer van grondstoffen voor vooral halfgeleiders en batterijen.
Ook voor de ontwikkeling van autonome mobiliteit worden aanzienlijke budgetten gereserveerd. “De investeringen bevestigen dat de toekomst elektrisch moet zijn en dat er voor de traditionele autofabrikanten geen weg meer terug is”, voert Agwan aan.
Global Data voert aan dat de Duitse VW Group tot het einde van dit decennium de grootste investering plant in de overstap naar elektrische mobiliteit. Het concern heeft daarvoor een budget van 100,5 miljard dollar aangekondigd.
“Het is geen geheim dat de VW Group de ambitie heeft om Tesla te overtreffen”, benadrukt Agwan. “Tegen het einde van dit decennium moet 40 procent van de totale verkoop bij VW Group uit elektrische modellen komen.”
Toyota
Ook Ford heeft een budget van ongeveer 100 miljard dollar voor investeringen in elektrische voertuigen, gevolgd door Stellantis en General Motors met elk ongeveer 80 miljard dollar.
De Japanse autofabrikant Toyota heeft tot het einde van dit decennium een budget van 70,4 miljard dollar aangekondigd voor investeringen in elektrische voertuigen. “Hoewel Toyota een pionier was op het gebied van hybride voertuigen, is het Japanse concern traag geweest met het implementeren van elektrische strategieën”, zegt Agwan.
“President Akio Toyoda kondigde het elektrische merk bZ pas vorig jaar aan. Toyota is van plan om tegen het einde van dit decennium dertig modellen op de markt te brengen. Voordien liet Toyota met zijn Chinese partner GAC Group slechts enkele elektrische modellen vervaardigen.”
Mercedes-Benz en Renault-Nissan-Mitsubishi volgen verder in de ranglijst met elk ongeveer 40 miljard dollar.
(evb)