Key takeaways
- Een aantal vooraanstaande autofabrikanten (Tesla, BMW, BYD, Geely en SAIC) hebben zich verenigd tegen het besluit van de Europese Unie om tarieven op te leggen aan in China geproduceerde voertuigen.
- De EU beweert dat Chinese subsidies een oneerlijk financieel voordeel opleveren voor bepaalde autofabrikanten op de Europese markt.
- De tarieven variëren per merk: BYD wordt geconfronteerd met 17 procent, Geely met 18,8 procent en SAIC met 35,3 procent.
Een aantal vooraanstaande autofabrikanten – Tesla, BMW, BYD, Geely en SAIC – hebben zich verenigd in het verzet tegen het recente besluit van de Europese Unie om tarieven te heffen op Chinese auto’s die de regio binnenkomen. Ze dienden net voor de deadline hun formele klachten in tegen de actie van de EU die voortkomt uit een onderzoek naar vermeende staatssubsidies binnen de Chinese auto-industrie.
De Europese Commissie concludeerde dat deze subsidies bepaalde Chinese autofabrikanten een oneerlijk financieel voordeel gaven bij het concurreren op de Europese markt. Deze steun nam verschillende vormen aan, waaronder gesubsidieerde leningen en accu’s, wat leidde tot een ongelijk tarief voor verschillende merken. BYD heeft te maken met een relatief lager tarief van 17 procent, terwijl de auto’s van Geely worden onderworpen aan een heffing van 18,8 procent en de auto’s van SAIC het hoogste tarief van 35,3 procent dragen.
Mini
Interessant genoeg bevindt BMW zich in een unieke positie. Hoewel de tarieven voor Chinese autofabrikanten mogelijk gunstig zijn voor de verkoop van hun auto’s van het merk BMW, vormen ze een grote uitdaging voor hun merk Mini. Het huidige Mini model met verbranding wordt geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk, maar de aankomende elektrische Cooper hatch en Aceman SUV worden geproduceerd in China. Door deze productielocatie worden de nieuwe Mini’s geconfronteerd met deze tarieven, wat hun lancering op de Europese markt beïnvloedt.
Tegenstrategieën
Hoewel andere Europese autofabrikanten die auto’s in China produceren voor de export naar het Verenigd Koninkrijk deze tarieven nog niet openlijk hebben aangevochten, hebben bekende merken zoals Mercedes, ondanks het feit dat ze geen in China gebouwde EV’s naar Europa importeren, zich al eerder tegen deze tarieven uitgesproken. Als reactie op deze tarieven onderzoeken verschillende Chinese autobedrijven strategieën om ze te omzeilen. Chery heeft al productie opgezet in een voormalige Nissan-fabriek in Spanje, BYD is van plan fabrieken te bouwen in Hongarije en Turkije, en recente berichten suggereren dat Chinese functionarissen geïnteresseerd zijn in het overnemen van onderbenutte Volkswagen-faciliteiten in Europa, mogelijk gedreven door een daling van de verkoopactiviteiten van Volkswagen in China.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!