De Japanse autofabrikant Toyota Motor heeft het voorbije fiscale jaar, dat eind maart werd afgesloten, over de hele linie nieuwe records laten optekenen. Het bedrijf behaalde recordhoogten voor omzet, bedrijfswinst en nettowinst, ook al vocht de autobouwer tegen de aanhoudende coronapandemie en het wereldwijde tekort aan halfgeleiders.
De omzet van Toyota groeide het voorbije boekjaar met 15 procent tot 31,38 biljoen yen (257,42 miljard dollar). Het bedrijfsresultaat steeg met 36 procent tot 3 biljoen yen, waarmee het vorige record van zes jaar geleden werd overtroffen.
Toyota liet vorig jaar een operationele winstmarge van 9,5 procent optekenen, tegen 8,1 procent het jaar voordien. De nettowinst steeg met 27 procent tot 2,85 biljoen yen. De wereldwijde retailverkopen liepen met 4,7 procent op tot 10,38 miljoen wagens. Het cijfer omvat leveringen voor de merken Lexus, Toyota, Daihatsu en Hino.
Wisselkoersen
Toyota zegt zijn winst te hebben kunnen uitbreiden ondanks de toenemende uitgaven voor grondstoffen en logistiek, arbeid, onderzoek en ontwikkeling en afschrijvingen. Die groeiende kosten konden echter worden gecompenseerd door gunstige wisselkoersen en lagere marketingkosten. In nagenoeg alle grote regionale markten kon de Japanse constructeur een stijgend bedrijfsresultaat melden.
Ondanks de goede resultaten heeft Toyota voor de toekomst een aantal waarschuwingen in petto. De automaker voorspelt dat de bedrijfswinst en het netto inkomen het huidige fiscale jaar zullen teruglopen, ook al rekent Toyota op een recordverkoop in de detailhandel.
Toyota verwacht dat de grondstofkosten tegenover vorig jaar meer dan een verdubbeling zullen kennen. Daarnaast wijst het Japanse concern op onzekerheid over de inflatie in markten zoals de Verenigde Staten, aanhoudende problemen in de toeleveringsketen van halfgeleiders, lockdowns door de pandemie in China en de aanhoudende oorlog in Oekraïne.
Toyota gaf aan zijn best te zullen doen om de leveranciers te beschermen tegen stijgingen van de grondstofprijzen. Daarbij zou de constructeur pogingen doen om de extra kosten te helpen opvangen.
Ook bij het doorrekenen van de kosten aan klanten wil het bedrijf naar eigen zeggen weloverwogen te werk gaan. “Hoewel sommige modellen en regio’s prijsverhogingen mogelijk zouden maken, zouden elders dergelijke ingrepen niet mogelijk zijn”, merkt Toyota op.
Record
Toyota zegt te verwachten dat de bedrijfswinst in het huidige fiscale jaar zal dalen tot 2,40 biljoen yen, terwijl de nettowinst tot 2,26 miljard yen zou terugvallen. Maar tegelijkertijd rekent Toyota erop de wereldwijde retailverkopen met 3,1 procent tot 10,7 miljoen exemplaren te kunnen opvoeren. Daarmee zou de Japanse autobouwer een nieuw record laten optekenen.
De wereldwijde productie bij Toyota liep het voorbije jaar met 6,2 procent op tot 10,06 miljoen eenheden. Daarbij werd de activiteit opgevoerd om de verloren productie van de twee jaren voordien te compenseren.
Na de uitbraak van de wereldwijde coronapandemie was de jaarproductie immers met 2,2 procent gedaald. Het daaropvolgende jaar moest er door het tekort aan halfgeleiders nog eens een inkrimping met 8,9 procent worden gemeld.
Toyota liet in maart een recordproductie van 1,01 miljoen wagens optekenen. Voor het volledige laatste kwartaal van het voorbije boekjaar werd echter een inkrimping met 0,5 procent gemeld. De activiteiten werden immers getroffen door een aantal knelpunten.
Leveringen werden door de impact van de coronapandemie onderbroken, terwijl ook een cyberaanval de productie verstoorde. Daarnaast waren er ook de aanhoudende tekorten aan halfgeleiders, terwijl een aardbeving de aanvoer van onderdelen bemoeilijkte.
Toyota beklemtoonde zich niet te zullen haasten om de verloren productie in te halen. Er wordt naar eigen zeggen voor een geleidelijke aanpak gekozen, aangezien de chiptekorten en de coronapandemie op de autosector blijven wegen.
(am)