Australië legt nieuwe belastingen op aan techgiganten om lokaal nieuws te ondersteunen


Key takeaways

  • De Australische regering gaat nieuwe regels invoeren die grote technologiebedrijven verplichten lokale nieuwsorganisaties te compenseren voor hun content.
  • Platforms als Facebook, Google en TikTok zullen worden beïnvloed door de nieuwe regels, die commerciële afspraken verplichten of geconfronteerd worden met hogere belastingen.
  • De “News Bargaining Incentive” regeling verplicht techbedrijven om financieel bij te dragen, zelfs als ze er niet in slagen om overeenkomsten te sluiten met uitgevers.

Achtergrond en context

De Australische regering is van plan nieuwe regels in te voeren die grote technologiebedrijven verplichten lokale nieuwsorganisaties te compenseren voor hun content. Dit volgt op een baanbrekende wet die in 2021 werd aangenomen en die ervoor moest zorgen dat techgiganten als Meta en Google zouden betalen voor het hosten van nieuws op hun platforms.

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kondigde onlangs aan de betalingsovereenkomsten met Australische nieuwsbedrijven niet te verlengen, waardoor de spanningen met wetgevers escaleerden. De aankomende regelgeving, die donderdag werd onthuld, verplicht bedrijven die meer dan 250 miljoen Australische dollar per jaar aan inkomsten genereren om commerciële afspraken te maken met media-entiteiten of worden geconfronteerd met hogere belastingen. Hoewel het specifieke kader nog in ontwikkeling is, zullen platforms zoals Facebook, Google en TikTok onder de regelgeving vallen.

De impact van eerdere regelgeving

Meta toonde zich bezorgd dat het plan van de overheid neerkomt op “het belasten van de ene industrie om een andere te subsidiëren”. In tegenstelling tot het vorige model, vereist de nieuwe “News Bargaining Incentive” regeling dat techbedrijven financieel bijdragen, zelfs als ze er niet in slagen overeenkomsten te sluiten met uitgevers. Hulpschatbewaarder Stephen Jones benadrukte donderdag dat digitale platforms aanzienlijke financiële voordelen halen uit Australië en een sociale en economische verplichting hebben om de toegang van Australiërs tot kwaliteitsjournalistiek te ondersteunen.

De vorige News Media Bargaining Code vergemakkelijkte de onderhandelingen tussen nieuwsorganisaties en techgiganten en verplichtte bedrijven als Facebook en Google om miljoenen dollars te investeren in lokale digitale content. Deze code was bedoeld om de vermeende machtsongelijkheid tussen uitgevers en technologiebedrijven te corrigeren en bepaalde financiële verliezen van traditionele mediakanalen als gevolg van de opkomst van digitale platforms te verzachten.

Reacties van Meta en de overheid

Toen de overeenkomsten in het kader van deze regeling afliepen, kondigde Meta aan dat zij deze niet zouden verlengen, wat naar verwachting zal leiden tot een inkomstenverlies van ongeveer 200 miljoen dollar voor Australische uitgevers. In plaats daarvan besloot Meta het speciale nieuwstabblad op Facebook in Australië te verwijderen en deze fondsen elders in te zetten. Ze verklaarden dat “mensen niet naar Facebook komen voor nieuws en politieke inhoud; nieuws vormt minder dan 3 procent van de inhoud die wereldwijd in de Facebook-feed van gebruikers verschijnt.”

Deze aankondiging leidde tot een scherpe berisping van de regering van premier Anthony Albanese, die de actie van Meta een “fundamentele schending” van haar verantwoordelijkheid tegenover Australische gebruikers vond. De minister van Communicatie, Michelle Rowland, waarschuwde dat misinformatie de leegte zou kunnen opvullen die ontstaat door de afwezigheid van nieuwsinhoud op het platform.

Invoering en toekomstperspectief

Het nieuwe belastingkader zal in januari 2025 van start gaan en bij de terugkeer van het parlement in februari formeel in de wet worden opgenomen. De regering benadrukt dat het doel is om techbedrijven in staat te stellen Australische journalistiek te financieren in ruil voor belastingvoordelen, in plaats van inkomsten te genereren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.