Asbest in meer dan duizend NMBS-spoorvoertuigen

Isopix

In meer dan duizend rijtuigen, locomotieven en motorstellen van de NMBS is asbest aanwezig. De spoorwegmaatschappij wil die voertuigen nu van de hand doen, schrijft de krant De Tijd.

De Belgische spoorwegen hebben in 1.152 voertuigen asbest vastgesteld, dat is ongeveer de helft van de NMBS-vloot. Vorige week bleek uit een antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) aan Kamerlid Joris Vandenbroucke (sp.a) dat het om 720 rijtuigen, 193 locomotieven en 239 motorstellen ging. In de meeste gevallen zijn het voertuigen uit de jaren ’80, die binnenkort verdwijnen van het spoor.

Een concreet voorbeeld is het type M4, waarvoor de spoorwegmaatschappij kandidaat-kopers zoekt. De NMBS streeft ernaar om die voertuigen tegen 2023 uit roulatie te halen en dus te verkopen. Maar vooraleer de koper eigenaar wordt, moet dat asbest weggehaald worden door een gecertificeerde verwijderaar. Via deze procedure heeft de NMBS sinds 2015 al 150 spoorvoertuigen verkocht. De opbrengsten hieruit zijn niet bekend.

Reizigers en personeels

De NMBS-woordvoerder benadrukt ook dat het rollend materieel zeker en vast veilig is voor de reizigers. ‘Er werden luchtmetingen uitgevoerd in de reizigersafdelingen van meerdere reeksen rollend materieel. Tot op heden werd bij die metingen geen enkele keer asbest in de lucht aangetroffen’, stelt Bart Crols.

Ook onder de vloot van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel bevinden zich wagons met asbest. Het zou om 2.162 platte wagons gaan, die gebruikt worden om materialen te vervoeren, te laden en te lossen. De asbestvezels werden gevonden in de grondlaag van de verf, maar ook hier schuilt geen gevaar voor het personeel. ‘Bij de luchtmetingen tijdens onderhoudsactiviteiten is nooit asbest gemeten’, zegt Thomas Baeken.