De Britse voetbalclub Arsenal heeft een berisping gekregen van de reclameregulator van het land voor “onverantwoordelijke” en “misleidende” promotie van zijn ‘fan token’, een soort cryptomunt voor voetbalsupporters. Volgens de Advertising Standards Authority (ASA) waren de advertenties onverantwoord omdat ze investeringen in crypto-activa “bagatelliseerden”. De fan tokens werden gelanceerd op 12 juli, in samenwerking met het bedrijf Socios.
Arsenal FC berispt door Britse toezichthouder voor fan token-advertenties
Waarom is dit belangrijk?
Steeds meer voetbalclubs en landenteams geven fan tokens uit. Kopers van die munten kunnen bijvoorbeeld meebeslissen over bepaalde zaken bij de clubs. Hoe meer tokens een supporter bezit, hoe zwaarder zijn stem weegt. Voor die clubs moeten de digitale munten vooral zorgen voor extra inkomsten.Toezichthouder ASA bekritiseerde twee advertenties, een op Facebook en de andere op de website van de club. Dat melden CoinDesk en de Financial Times.
In de Facebook-post, die op 12 augustus verscheen, stond dat supporters die in het bezit waren van de $AFC-token konden stemmen over welk lied de club zou spelen in het geval van een overwinning. De websitepagina verscheen op 6 augustus. Op de pagina werden zogezegd alle weetjes over de token uit de doeken gedaan.
“Misleidend”
Volgens de ASA waren beide advertenties onverantwoordelijk omdat ze het investeren in crypto-activa bagatelliseerden en het investeringsrisico niet toelichtten. De Facebook-post was volgens de waakhond misleidend omdat er niet duidelijk werd gemaakt dat de fan-tokens crypto-activa waren die met cryptomunten moesten worden aangekocht.
Arsenal zei dat de tokens verschilden van cryptomunten, die een betaalmiddel zijn, omdat ze alleen waren ontworpen voor entertainment en om fanparticipatie aan te moedigen. De tokens konden, op het moment dat de advertenties verschenen, niet worden verhandeld op de Socios-app. De club ontkende ook dat de advertenties bedoeld waren voor investeringen in cryptomunten.
Censuur
De toegenomen promotie voor cryptomunten heeft de aandacht van de ASA getrokken. Eerder deze maand censureerde de toezichthouder advertenties van bedrijven die zich met crypto bezighouden, waaronder Coinbase en eToro, evenals een promotie door pizzaketen Papa John’s.
Socios is het bedrijf achter vergelijkbare fan tokens voor voetbalteams, waaronder Barcelona, Juventus, Atletico Madrid en Manchester City. Het werd opgericht in 2019 en lijst meer dan 40 fan tokens op zijn website op, met meer in het verschiet.
Populariteit
Terwijl de inkomsten van voetbalclubs een klap hebben gekregen in de pandemie, zijn fan tokens enorm in populariteit gestegen. Hun totale marktkapitalisatie is 225 miljoen dollars, volgens data aggregator CoinGecko.
(mah)