Argenta: ‘Beleggingsfondsen winnen aan belang als alternatief voor spaarboekjes’

Argenta ziet zijn portefeuille beleggingsproducten fors stijgen. De Antwerpse bank is al decennia bekend als typische spaarbank, maar de ultralage rentes dwingen haar om zowel de klanten als de eigen focus meer te richten op beursproducten.

Argenta maakte in zijn jaarcijfers bekend dat de portefeuille beleggingsproducten die de bank als vermogensbeheerder overziet in een jaar gestegen is met 18 procent, tot 10,9 miljard euro. Die stijging heeft niet alleen te maken met gunstige beursprestaties die de beleggingen meer waard maken, maar ook met een verhoogde verkoop. Almaar meer klanten zetten dus de stap naar fondsen. ‘De beleggingsfondsen worden steeds meer een belangrijk alternatief voor de spaarrekeningen in de huidige lage renteomgeving’, zegt Argenta.

Net als de meeste andere banken ziet Argenta, goed voor 1,4 miljoen klanten in België en 310.000 klanten in Nederland, de spaar- en zichtrekeningen wel nog altijd aanzwellen. Dat biedt ruimte om die toevertrouwde deposito’s om te zetten in woonkredieten, wat het klassieke businessmodel is van een spaarbank. Alleen: de tarievenwedloop onder de banken duwt de hypotheekrentes naar omlaag. ‘De rentemarge is krapper door de lage renteomgeving en de concurrentie op de markt van de hypotheekleningen’, zegt Argenta. De bank kan dus moeilijker dan voorheen winst puren uit het spel met renteverschillen.

Vandaar dat Argenta zijn enkele jaren diversifieert naar inkomsten uit commissies die verbonden zijn aan beleggingsproducten. De spaarbank slaagde er in 2020 in meer klanten warm te maken voor fondsen. De eigen Argenta-fondsen stijgen volgens de bank sterk in de klantenportefeuilles in verhouding tot de extern beheerde fondsen en zijn intussen goed voor 6 miljard euro aan beheerd vermogen. ‘Deze stijging in de eigen fondsen is voornamelijk het gevolg van het stijgende vertrouwen van de Argenta-klanten’, zeg de bank.

Niet meer altijd gratis

Argenta, jarenlang bekend om zijn gratis bankdiensten, zoekt op een nog andere manier naar nieuwe inkomsten. De bank hervormde in februari 2021 haar betaalpakketten voor die bankdiensten. Wat kozen de klanten? ‘Tachtig procent van de klanten koos intussen voor het Green-pakket, dat het meest uitgebreide gratis pakket op de markt is. De andere klanten kozen voor een Silver, Gold of professioneel pakket. Dit ligt volledig in lijn met de verwachtingen’, zegt de bank.

De strategie naar meer gediversifieerde inkomsten lijkt het Antwerpse familiebedrijf geen windeieren te leggen. De nettowinst van de volledige bank- en verzekeringsgroep Argenta klokte in 2020 af op 219 miljoen euro, of 45 miljoen euro meer dan een jaar eerder.

De raad van bestuur van Argen-Co, de coöperatieve minderheidsaandeelhouder van Argenta met 60.000 aandeelhouders, gaat een dividend van 3,25 procent voorstellen aan de algemene vergadering van 18 november 2021, tegenover 1,50 procent een jaar eerder. ‘We willen hiermee onze dividendpolitiek van vóór de Covid19-pandemie hervatten’, zegt Argen-Co. (wdm)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.