Apple verliest marktaandeel in de VS, Europa en Japan

Op de internationale smartphonemarkt heeft Apple verder terrein moeten prijsgeven tegenover concurrent Android. Dat blijkt uit een rapport van consulent Kantar Worldpanel over de smartphone-verkopen in de herfst van vorig jaar.

Onder meer moest worden vastgesteld dat het iOS-ecosysteem van Apple marktaandeel heeft verloren in de Verenigde Staten en Japan. Op de vier grootste markten van Europa – Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje – moet eenzelfde fenomeen worden vastgesteld. Anderzijds kon het bedrijf in China – waar Android met een daling werd geconfronteerd – wel op een groei rekenen. “De resultaten betekenen voor Apple een zware klap,” benadrukken de analisten van Kantar Worldpanel. “De Verenigde Staten, Europa en Japan vormen voor de onderneming immers respectievelijk de eerste, tweede en vierde grootste markt van de hele wereld.” In de Verenigde Staten verloor het iOS-besturingssysteem 4 procentpunt dezelfde periode het jaar voordien. Het Amerikaans marktaandeel van Apple bedroeg daardoor in de herfst van vorig jaar nog 40 procent. Tegelijkertijd kon Android een vooruitgang met 4 procentpunt tot 60 procent laten optekenen. Ook in Groot-Brittannië en Frankrijk verloor Apple respectievelijk 4 procentpunt en 2 procentpunt. In Italië en Spanje werd eveneens een inkrimping met bijna 1 procent opgetekend. In Japan viel het marktaandeel met 5,5 procentpunt terug. Tegelijkertijd kon Android er rekenen op een groei met 6,1 procentpunt, waardoor het besturingssysteem van Google in het land inmiddels een marktaandeel van 48,4 procent heeft.

Populairste model

In China kon Apple wel een groei met 5 procentpunt laten optekenen, terwijl Android een even groot verlies moest incasseren. Daardoor kon Apple zijn Chinees marktaandeel van 19,7 procent op 24,3 procent brengen. “Dat is een belangrijke mijlpaal voor de onderneming, die de periode voordien met dalende verkopen werd geconfronteerd,” aldus Kantar. “Weliswaar is Apple in China geen marktleider, maar het toenemend marktaandeel is wel belangrijk. China is wereldwijd voor de onderneming immers de derde grootste markt. De groei toont dan ook aan dat het bedrijf in de regio aan populariteit wint, ondanks het bijzonder concurrentiële Chinese smartphone-ecosysteem.” Volgens Kantar is de winst van de iOS-smartphones wellicht te wijten aan klanten die bij concurrenten zoals Huawei, Xiaomi en Samsung werden weggelokt. Tijdens de maand november was de iPhone X van Apple het meest populaire model van de Chinese smartphone-markt. Het type vertegenwoordigde 6 procent van de totale verkopen. (mah)

Meer