Het leiderschap van Apple-CEO Tim Cook komt onder vuur te liggen in Silicon Valley. 10 dagen nadat Apple een resem nieuwe diensten aanbood zijn analisten en journalisten bang dat het bedrijf zijn innovatiecapaciteit verliest.
De presentatie vorige week werd op gemengde reacties onthaald. Daarbij wordt naast het bedrijf ook het leiderschap van Tim Cook in vraag gesteld. Cook werd door wijlen Steve Jobs als zijn opvolger aangesteld. Hij heeft een opmerkelijk parcours afgelegd. De prijs van het aandeel Apple steeg onder zijn bewind, dat in augustus 2011 begon, met ruim 361%.
[ In het boek ‘Becoming Steve Jobs staat te lezen dat Cook de doodzieke Steve Jobs in 2009 een deel van zijn lever aanbood. Jobs leed aan ascites of waterbuik, dat is een medische term voor de opzwelling van de buik als gevolg van de aanwezigheid van vocht in de peritoneale holte. Het is een neveneffect van kanker. Jobs wilde er niets van weten.]
Apple: onbeduidend en afleidend?
Maar volgens Farhad Manjoo, de tech-opiniemaker van de New York Times, is het nieuwe aanbod van Apple ‘onbeduidend en afleidend’. “Apple lijkt het zicht op de wereld te zijn verloren.” […] Eerder dan betere spullen te verkopen aan meer mensen, wil het nu meer verkopen aan dezelfde mensen.”
Ook Youngme Moon van de Harvard Business Review is alles behalve onder de indruk. “Ik mis de creativiteit die lang het volledige topmanagement van Apple kenmerkte. […] Dit was de eerste keer dat ik dacht, “Wow is het heiligenschennis om je af te vragen of het bedrijf op zoek moet naar een nieuwe CEO?”
Apple-believers denken (hopen) dat Cook wellicht de fundamenten heeft gelegd voor iets revolutionairs. Het aanbod is nog niet compleet en zal wel degelijk ingrijpend veranderend zijn, luidt het daar.
Op naar een overname?
Wereldwijd hebben 1,4 miljard mensen een of ander Apple-gadget geactiveerd (Mac, iPhone, iWatch, iPad,…). De marktpenetratie is dus indrukwekkend. Ze geeft het bedrijf de mogelijkheid op vlak van diensten (nieuws, muziek, streaming,…) te gaan concurreren met de huidige marktleiders. Ongeacht innovatie.
Verontrustend blijft wel dat Apple nooit rond ideeën communiceert vooraleer ze voltooid worden, wat het verwachtingspatroon voor elke evenement stimuleert. Wanneer zo’n presentatie dan tegenvalt, beginnen mensen zich dus vragen te stellen.
Hoewel het nu koffiedik kijken blijft over de toekomst, wijst de recente toevoeging van M&A-specialist Adrian Perica aan het managementteam op een eventuele overname die het bedrijf voorbereidt. Volgens Bloomberg gaat het op ‘een promotie die aangeeft dat het techconcern meer gaat focussen op overnames’.