Sinds april 2021 hebben Meta, Snap, Twitter en Pinterest een gezamenlijke marktwaarde van 315 miljard dollar verloren. Dit lijkt onder andere het resultaat te zijn van de privacywijzigingen op iPhones, die tot flink lagere inkomsten leiden voor adverteerders.
Bedrijven die zich bezighouden met digitale advertenties en dataverzameling, zoals Meta en Twitter, zijn niet blij met de nieuwe aanpak van Apple. Sinds de privacy-update van april 2021 is het voor hen een stuk moeilijker om data van gebruikers te verzamelen en hen gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen.
Waarde Meta duikt omlaag
Een rapport van Business Insider vermeldt dat de waarde van Meta met zo’n 205 miljard dollar is gedaald sinds 26 april 2021. Echter, met de opening van de beurzen op donderdag is de waarde al met meer dan 220 miljard dollar gedaald. Het technologiebedrijf lijdt daarmee het grootste waardeverlies van de vier bedrijven. Zo zag het bedrijf Snap zijn waarde met zo’n 51 miljard dollar dalen, Twitter met 26 miljard en Pinterest met 33 miljard dollar.
Met de update maakt Apple het bedrijven een stuk moeilijk om gebruikers te volgen op hun telefoon. Dankzij de introductie van een opt-in-model, zijn gebruikers bij voorbaat beschermd tegen dataverzameling.
Apps moeten sinds de update eerst toestemming vragen om de gegevens van gebruikers vast te leggen. Voorheen was dit niet nodig en gebeurde dit ongemerkt. Bedrijven kunnen daardoor nu moeilijker gerichte advertenties aanbieden. Het opt-in-model verstoort serieus het verdienmodel van adverteerders.
Advertenties voor hondenspeeltjes
Jenny Crook, vicepresident van marketingbureau Jellyfish, vindt dat de markt verstoord wordt door Apple. “Alles is achteruit aan het gaan. Je zag wat mogelijk was: ik kon een specifiek persoon volgen en zien dat die een advertentie van een hond kreeg. Vervolgens kon ik zijn advertentie-aanbod specificeren, zodat alles hondgerelateerd werd”.
Meta verwacht dat de tegenwind als gevolg van Apple’s privacywijzigingen alleen meer in kracht zal toenemen. Daarnaast krijgt het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk te maken met een massaclaim die kan oplopen tot 2,3 miljard pond.
Meta’s teleurstellende inkomstenrapport woensdag stuurde een schokgolf door de aandelenmarkt.
(evb)