Het Antwerpse communicatiebedrijf Marbles laat voortaan werknemers alle beslissingen nemen. Binnenkort zal het personeel zelfs mogen bepalen hoeveel het verdient. De enige beperking van de ’no policy-policy’ is dat alle beslissingen het bedrijf ten goede moeten komen.
Experimenteren met de vrijheid van werknemers is bijna een traditie geworden bij het Antwerpse communicatiebedrijf Marbles. In 2016 kreeg het bedrijf al eens heel wat aandacht toen het besloot om het personeel zelf te laten beslissen over hoeveel vakantie ze namen. Marbles gaat nu zelfs een stap verder: alle regels zijn afgeschaft en werknemers maken zelf alle belangrijke keuzes. Zo kiezen werknemers zelf of ze een nieuwe laptop of smartphone nodig hebben. Zelfs om een extra opleiding te nemen moet het personeel niet langs hun baas passeren.
Geïnspireerd door Netflix
‘We bouwen verder op ons experiment met onbeperkt verlof’, vertelt COO Tim Berghmans in een interview met Het Laatste Nieuws. ‘Daarbij vroegen we ons af waarom er een regel moest zijn rond het aantal vakantiedagen dat je kan opnemen in een onderneming. Mensen zijn volwassen genoeg om zelf te beslissen hoeveel rust ze nodig hebben.’ Marbles wil vertrouwen op de goedheid van haar werknemers en zo onnodige en onduidelijke regeltjes wegwerken. Hierdoor zou het makkelijk zijn om het bedrijf in de richting van een gezonde groei te duwen.
Berghmans geeft ook aan dat Marbles hun inspiratie haalde bij Netflix. Het Amerikaanse streamingbedrijf schafte vorig jaar ook een heleboel regels af. Enkele van de nieuw verkregen vrijheden voor werknemers zijn onder andere ongelimiteerde vakantie, geen enkel kledingvoorschrift (buiten in adamskostuum op het werk aankomen) en geen verantwoording voor onkosten. Ook kritiek op het bedrijf zelf werd aangemoedigd en houdt in sommige gevallen zelfs de kans op promotie in.
‘Het lijkt riskant om werknemers zoveel vertrouwen en vrijheid te geven’, zei Netflix CEO and mede-oprichter Reed Hastings in een interview met NPR. ‘Het is echter essentieel voor bedrijven in de creatieve sector, waar je sneller achter staat op anderen als je niet genoeg innovatie kan blijven aanbrengen.’ Hastings schrijft de historische opkomst van Netflix toe aan deze buitengewone werkcultuur.
Wat kan niet?
Medewerkers bij Marbles moeten wel hun beslissingen op een geïnformeerde en transparante manier maken. Als een dure opleiding uiteindelijk tot een netto verlies leidt, is dat natuurlijk niet goed. De eindbeslissing en verantwoordelijkheid zal altijd bij de werknemer zelf liggen. Mensen die de regels misbruiken of voor eigen gewin gaan, zullen snel door de mand vallen.
Volgens Berghmans is er echter niet vaak sprake van slechte uitkomsten onder de nieuwe regelingen. Er wordt zelfs vaak minder uitgegeven dan onder de oude regels. Dat is ook bij Netflix het geval. Door te veel en rigide regels in bedrijf te maken, loop je het risico om de snelheid en creativiteit van werknemers af te stompen, aldus Berghmans.