Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar verkochten muzikanten in de Verenigde Staten in totaal 19,2 miljoen vinyl albums. Dat betekende een stijging met 108 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is de Amerikaanse verkoop van vinyl albums een nieuw recordniveau bereikt. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker MRC Data.
Singer-songwriter Taylor Swift had met ‘Evermore’ tijdens de eerste zes maanden van dit jaar het meest populaire vinyl album op de Amerikaanse muziekmarkt.
Tastbaar
“De muziekconsumptie heeft zich tijdens de eerste helft van dit jaar, ook zonder de grote live concerten, op een sterk niveau kunnen handhaven”, voeren de onderzoekers aan. “De uitbraak van de coronacrisis heeft de muzikanten weliswaar belet om op tournee te gaan, maar de interesse bij de fans is niet afgenomen.”
“Streaming liet tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een groei met 15 procent optekenen tegenover dezelfde periode vorig jaar, maar de consumenten zijn ook naar meer tastbare verzamelobjecten – zoals vinyl albums – op zoek gegaan. Daarbij toonden de vinyl albums zich ook populairder dan de compact discs (cd’s), die aan een verkoop van 18,9 miljoen exemplaren kwamen.
Vinyl heeft de voorbije jaren al een duidelijke heropleving laten blijken. Vorig jaar overtroefde de sector voor het eerst in vierendertig jaar de jaarlijkse omzet van cd’s in de Verenigde Staten. Die trend zet zich dit jaar duidelijk voort.
Klassiekers
Na ‘Evermore’ van Taylor Swift waren de populairste vinyl albums tijdens de eerste zes maanden van dit jaar ‘Fine Line’ van Harry Styles, Good Kid M.A.A.D. City’ van Kendrick Lamar en ‘When We Fall Asleep, Where Do We Go?’ van Billie Eilish. De onderzoekers stelden tevens vast dat ‘Evermore’ de hoogste wekelijkse vinylverkoop – met een afzet van meer dan 100.000 exemplaren – in dertig jaar tijd liet optekenen.
De vorige recordhouder was ‘Lazaretto’ van Jack White, waarvan zeven jaar geleden op één week tijd 40.000 eenheden werden verkocht. In de top tien staan ook klassieke albums als Purple Rain van Prince, Thriller van Michael Jackson, Greatest Hits van Queen of Rumours van Fleetwood Mac.
Niet iedereen is echter onverdeeld gelukkig met deze trend. “De terugkeer van vinyl is het slechtste wat de muziek kon overkomen”, getuigt onder meer muzikante Britt Brown.
Critici merken op dat het voor muzikanten veel moeilijker is om werk op vinyl uit te brengen dan op een compact disc of cassette te kunnen terugvallen. “Voor vele muzikanten is vinyl quasi onbetaalbaar en dus onbereikbaar”, voeren ze aan. “De groeiende populariteit maakt het voor vele beginnende muzikanten dan ook moeilijker om tot een breder publiek door te dringen.”
(tb)