De Amerikaanse Senaat heeft dinsdag het infrastructuurpakket van 1 biljoen dollar goedgekeurd dat geldt als topprioriteit voor president Joe Biden. Dit moet de grootste investering in wegen, bruggen, luchthavens en waterwegen worden die de voorbije decennia in het land gedaan is.
- De stemming was 69-30 in de 100 zetels tellende kamer, met 19 Republikeinen die voor stemden.
- Onmiddellijk na deze stemming begonnen de senatoren te stemmen over een vervolgpakket van 3,5 biljoen dollar dat de Democraten willen aannemen zonder Republikeinse stemmen.
- Uit opiniepeilingen blijkt dat de plannen om de infrastructuur van de VS te verbeteren, die een tweepartijengroep van senatoren na maandenlange onderhandelingen heeft uitgewerkt, bij het grote publiek in brede kring populair zijn.
- Het wetsvoorstel moet nog steeds naar het Huis van Afgevaardigden en de geest van samenwerking in het Congres die tot de stemming van dinsdag heeft geleid, zal waarschijnlijk van korte duur blijken.
Wat staat er in de infrastructuurwet?
- De infrastructuurwet omvat 550 miljard dollar aan directe federale uitgaven voor een reeks projecten, terwijl de uitgaven voor bestaande federale programma’s voor openbare werken opnieuw worden toegestaan.
- Uitgesplitst omvatten de nieuwe uitgaven slechts 110 miljard dollar voor traditionele “infrastructuur”, d.w.z. wegen, bruggen en grote projecten.
- Volgens het Witte Huis moet 20 procent van de grote snelwegen en wegen worden gerepareerd, samen met 45.000 bruggen die in slechte staat verkeren. Daarvan gaat 55 miljard dollar naar waterinfrastructuur.
- 66 miljard dollar wordt geïnvesteerd in treinen – dit bedrag zal worden gebruikt om het passagiers- en vrachtvervoer per spoor te verbeteren, samen met subsidies voor intercity- en hogesnelheidstreindiensten.
- 65 miljard dollar gaat naar hogesnelheidsinternet voor miljoenen mensen op het platteland en in gemeenschappen met lage inkomens.
- Bedrijven die in het kader van deze toewijzing overheidssteun ontvangen, moeten goedkopere abonnementen aanbieden en klanten in staat stellen kosten te vergelijken.
- 73 miljard dollar is voor schone energie – wat veel minder is dan het initiële doel van 100 miljard dollar van de regering-Biden.
- Er zullen miljarden worden uitgetrokken voor nieuwe elektriciteitstransmissielijnen met een hogere voltagecapaciteit, maatregelen om het openbaar vervoer te elektrificeren en 7,5 miljard dollar voor de bouw van meer opladers voor elektrische auto’s (grotendeels aangedreven door steenkool).
- 21 miljard dollar wordt vrijgemaakt voor de “schoonmaak van bodem en grondwater” in oudere mijnen en gasvelden.
Euforie: Wetgevers kloppen zichzelf natuurlijk op de rug voor hun vermogen om tot een akkoord te komen, nadat bijna 70 senatoren van beide partijen in het weekend stemden om de maatregel door te schuiven naar de eindstemming van vandaag, gepland om 11 uur ’s ochtends.
- En ondanks kritiek van voormalig president Trump, zijn een aantal grote namen van de Republikeinse partij – waaronder de minderheidsleider in de Senaat Mitch McConnell, mee aan boord gehaald.
Niet iedereen is fan …
Critici, waaronder senator Marsha Blackburn (Republikeins) en kandidaat voor de Senaat J.D. Vance (ook een Republikein), hebben de wetgeving afgedaan als een “voorportaal van het socialisme” en een “ramp voor ons land”.
Ook de crypto-industrie was kritisch over de infrastructure bill, met name over de vage definitie van het woord “cryptomakelaar” in de wet. Hieronder zouden zowat alle cryptobedrijven, miners en ontwikkelaars vallen, en zo dus vatbaar worden voor het rapporteren van inkomsten.
De infrastructuurwet zou slechts een minimale impuls geven aan de Amerikaanse economie, volgens vooraanstaande economen geciteerd door de Wall Street Journal.
- Alec Phillips, chef politiek econoom bij Goldman Sachs Research, zei dat de infrastructuurwet volgend jaar ongeveer 0,2 procentpunt kan toevoegen aan de groei van het bruto binnenlands product, en 0,3 procentpunt in 2023.
Op langere termijn kunnen investeringen in snelwegen, havens en breedband de economie echter efficiënter en productiever maken.
En nu? Zodra het plan van 1,2 biljoen dollar door de Senaat is, zullen de Democraten naar verwachting onmiddellijk een partijdige begroting van 3,5 biljoen dollar behandelen. Deze kan, zolang alle Democraten (inclusief de gematigden Manchin en Sinema) het ermee eens zijn, worden aangenomen via een versneld proces van begrotingsverzoening dat geen Republikeinse steun vereist.
(tb)