Amerikaans vrachtvervoer dreigt in een recessie te verzeilen

Het vrachtvervoer in de Verenigde Staten loopt een aanzienlijk risico in een recessie terecht te komen. De sector moet immers rekening houden met een aantal factoren die de activiteit onderdrukken. Dat blijkt uit een rapport van consulent Cass Information Systems.

De onderzoekers wijzen daarbij op de verschuiving van een goederen- naar een diensteneconomie. Bovendien merken ze op dat het beschikbare inkomen door de inflatie wordt uitgehold. Ook de stijgende rente oefent op het vrachtvervoer een negatieve invloed uit.

Barometer

Het goederenvervoer wordt algemeen bestempeld als een barometer voor de economie van de Verenigde Staten. Wanneer de aankoop van goederen daalt, zullen vrachtwagens en treinen immers minder vracht kunnen vervoeren. In het rapport wordt opgemerkt dat de vrachtvolumes tijdens de maand april niet alleen een daling lieten optekenen tegenover de maand voordien, maar ook tegenover dezelfde periode vorig jaar.

“De Amerikaanse vervoersindex kende tijdens de maand april een daling met 0,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar”, stippen de onderzoekers aan. “In maart was er nog een lichte stijging met 0,6 procent opgetekend. In februari had de index nog een groei met 3,6 procent laten noteren.”

Tegenover de maand maart van dit jaar was er sprake van een terugval met 2,6 procent. De index lag ook 0,9 procent onder het normale seizoenspatroon. Tegenover de maand maart van twee jaar geleden, die de start van de coronapandemie betekende, liep de index wel met 27 procent op.

Oorlog

“Er wachten het vrachtvervoer nog een aantal moeilijke maanden”, benadrukte onderzoeksleider Tim Denoyer. “Er moet in de sector dan ook met een recessie, twee achtereenvolgende kwartalen met een krimpende activiteit, rekening worden gehouden.”

“Er dreigen immers nog meer storingen in de toeleveringsketen. Het vrachtvervoer liet al een vertraging optekenen nog voor de oorlog in Europa uitbrak. Het gewelddadige conflict heeft de situatie echter gevoelig verergerd.”

“Na een cyclus van bijna twee jaar stijgende vrachtvolumes, is de activiteit met een schok teruggevallen”, benadrukt Denoyer nog.

“Het is mogelijk dat de statistieken van de maand april een indirecte impact van de lockdowns in China bevatten, maar met de achterstand van containerschepen die in de Noord-Amerikaanse havens moeten gelost worden, lijkt de situatie ook de volgende maanden bijzonder moeilijk te blijven.”

(am)

Meer