Door onze veranderde koopgewoontes tijdens de lockdown raakten de robots in de Amazon-verdeelcentra, die geprogrammeerd zijn om koopgedrag te voorspellen, helemaal van slag. Dat schrijft het gerenommeerde vakblad MIT Technology Review.
Er is nog nooit zoveel toiletpapier, alcoholgel en gezichtsmaskers besteld op de e-commercesite Amazon als tijdens de lockdown. Alleen al in de week van 12 tot 18 april waren dat de drie meest gezochte producten. Amazon kon de bestellingen amper bijhouden.
En dat was ook te zien aan de software. Amazon programmeerde zijn artificiële intelligentie zo dat die op basis van aankopen in het verleden voorspelt wat er wanneer besteld moet worden en dat dan ook effectief bestelt. Maar op zo’n boost in anticoronamiddelen had niemand gerekend, zeker de artificiële intelligentie niet.
Tail spin
De software die het voorraadbeheer, de marketing en de fraudedetectie regelt, raakte daardoor tijdelijk helemaal van slag. Een consultant omschrijft het in het artikel als een ’tail spin’, wat zoveel wil zeggen als dat de software de controle helemaal verloren was en dat er totale chaos heerste.
Ondertussen zijn de grootste problemen opgelost, maar de kunstmatige intelligentie is volgens programmeurs nog steeds ietwat aangetast.
Lees ook: