Amazon is de volgende techgigant die de cijfers van het afgelopen kwartaal bekend maakte. En net als zijn concurrenten Google en Microsoft profiteert Amazon van de boom in artificiële intelligentie (AI). Het is vooral de cloudopslag die veel opbracht.
Amazon presteerde beter dan verwacht, ook weer dankzij de cloud en AI

Waarom is dit belangrijk?
De 'Magnificent Seven', de zeven grote Amerikaanse techbedrijven, proberen elkaar voor te blijven in de AI-race. Nadat eerder Microsoft volledig all in ging op AI, moet ook Amazon erkennen dat daar het meeste winst uit te halen valt.In het nieuws: Amazon behaalde een totale winst van 143,3 miljard dollar of ongeveer 134 miljard euro.
- Dat was meer dan analisten hadden verwacht. De winst is vooral toe te schrijven aan de succesvolle verkoop van cloudoplossingen, opslagruimte op het internet. De subdivisie Amazon Web Services (AWS) rapporteerde een verkoop van 25 miljard dollar, een groei met 17 procent. Ook dit cijfer lag boven de verwachtingen.
- De financieel directeur van Amazon, Brian Olsavsky, legt uit hoe dat komt: “We zien een sterke vraag van onze klanten aan de AWS-kant. Ze tekenen langere deals met grotere verplichtingen, veel met generatieve AI-componenten.”
- Generatieve AI geeft Amazon nu een “miljardenomzet”, aldus Olsavsky. Het is de eerste keer dat het bedrijf een getal plakt op de winst uit artificiële intelligentie, zelfs al blijft het erg vaag.
- De toenemende vraag is opmerkelijk, vorig jaar was er nog sprake van een terugval en minder betalende klanten voor AWS.
Minder retail, meer AI
Ingezoomd: Amazon stroomlijnt de plannen voor de rest van het jaar.
- Het techbedrijf wil blijven investeren in AWS, en trekt daarvoor meer dan 150 miljard dollar uit in de komende jaren. Dat geld moet vooral naar high-end computerchips gaan, zodat het cloudnetwerk de groeiende vraag naar ondersteuning in steeds geavanceerdere AI-technologie tegemoet kan komen.
- Echter wordt er ook in concrete AI-toepassingen geïnvesteerd, zoals chatbot Anthropic en shopping-assistent Rufus.
- De bekendste bedrijfstak van Amazon, de e-commerce, bracht 54,6 miljard dollar aan verkopen binnen. Dat was minder dan gehoopt. Volgens Olsavsky zijn consumenten spaarzamer geworden. Voeding wordt meer verkocht dan andere producten, waardoor de marges voor Amazon kleiner zijn geworden.
- Amazon-CEO Andy Jassy verschoof vorig jaar de focus naar winstgevendheid en schrapte 35.000 banen bij de warenhuizen. Dat leverde toen een boost op.
- De techgigant lijkt dus andermaal de focus wat te verleggen van retail naar technologie. Ook de advertentietak van Amazon doet het goed. Vorig jaar begon het met het vertonen van advertenties op streamingplatform Amazon Prime, goed voor een winst van 11,8 miljard euro, een sprong van 24 procent.