Amazon past iOS-pictogram aan na kritiek op ‘Hitler-snor’

Amazon heeft stilzwijgend het icoontje op iOS-toestellen aangepast. De kritiek van gebruikers luidde dat het symbool wel erg op de snor van Adolf Hitler leek.

Een pijl die lijkt te glimlachen, met daarboven een ‘snor’ uit plakband. Zo zag het oude symbool van Amazon eruit, dat nochtans pas eind januari werd gelanceerd. Maar het icoontje ging al snel gepaard met kritiek van gebruikers. Ze verweten de gigant dat de plakbandkartels wel erg veel deden denken aan de snor van Adolf Hitler.

De opmerkingen zijn Amazon duidelijk niet ontgaan. Alex Hern, journalist bij de Britse krant The Guardian, merkte maandag in een tweet op dat het ‘snorretje’ stiekem is ingeruild voor een vierkant met een omgevouwen hoekje.

https://twitter.com/alexhern/status/1366396140116131842

De verandering gebeurde stilzwijgend, want Amazon zelf liet niets vallen over het nieuwe ontwerp en de eventuele link met Hitler. Wel gaf een woordvoerder deze algemene reactie aan The Verge: ‘Amazon is altijd op zoek naar nieuwe manieren om klanten te verrassen. We hebben het nieuwe pictogram ontworpen om blijdschap en vreugde op te wekken wanneer klanten aan een shoppingsessie op hun smartphone beginnen, net zoals wanneer ze onze dozen op de deurmat zien.’

Aan nieuwe associaties ontsnapt Amazon echter niet, al zijn ze deze keer iets minder controversieel. Op Twitter werd al de vergelijking gemaakt met Aang van Avatar.

Lees ook:

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.