Zoox, dat is de zelfrijdende start-up van Amazon, heeft op maandag zijn zelfrijdende taxi onthuld. Geen stuur, twee batterijen en een bijzonder design.
In principe kan de Zoox, even de werknaam van het busje, aan 120 kilometer per uur rijden, maar het zal nog wel even duren voor u de robotaxi van Amazon overal voorbij ziet zoeven. Toch is de retailer nog maar de tweede die echt met een zelfrijdende taxi komt.
Hoe ziet de taxi van Zoox eruit?
Het wagentje kan 16 uur per dag rijden door een keer te laden. Dat heeft het deels te danken aan de dubbele batterijen die het aan boord heeft. Er zit een batterijpack onder elke bank, twee dus, die aan weerszijden van het busje zitten. In totaal kunnen er dus vlot vier passagiers meerijden. Een beetje bizar ziet ie er wel uit, maar Amazon zegt dat het busje gemaakt is ‘voor passagiers, niet voor chauffeurs’.
De commerciële basis voor het busje is een zelfrijdende taxidienst die Amazon zelf wil opzetten. Daarmee zit Amazon in het vaarwater van Waymo, de enige concurrent die al effectief een zelfrijdende auto op de weg heeft. Waymo is meteen ook in handen van dat andere mega-conglomeraat, Alphabet.
‘Dit gaat echt over het herdenken van transport’, zegt Zoox-CEO Aicha Evans in een interview met de financiële zender Bloomberg. ‘We hebben niet alleen het kapitaal om het project te doen slagen, we hebben ook de langetermijnvisie.’
Robotaxi bij ons?
Het bedrijf is ook van plan om robotaxi’s in andere landen te lanceren, niet alleen in techhubs zoals San Francisco, of grootsteden zoals Los Angeles. Maar dat is een werkje van lange adem, zelfs nu de lancering van Zoox dichterbij komt. Een exacte datum is nog niet bekend, maar dat het systeem werkt, toonde Evans wel aan in een filmpje. Ze roept een taxi op via een app aan het San Francisco Fairmont Hotel en doet er dan een rondje mee.
Zoox is nog maar recent eigendom geworden van Amazon, in juni kwam het bedrijfje aan boord bij Bezos en co. Het voordeel van Zoox buiten andere bedrijfjes is dat er vaak gezocht wordt naar een model om traditionele auto’s zelfrijdend te maken. Zoox startte met een andere visie.
Naar Europa komen de zelfrijdende auto’s nog niet. Sowieso mag een zelfrijdende auto enkel op een goedgekeurd testterrein, op de openbare weg mag het niet. Het legale werk in Europa loopt dan ook nog stevig achter op dat in de Verenigde Staten.
Lees ook: