Het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon installeert cabines waarin uitgeputte werknemers even op adem kunnen komen. Via rustgevende geluiden en video’s kunnen ze er mediteren en helemaal zen worden. Amazon wil hiermee bijdragen aan de mentale gezondheid van z’n medewerkers.
Niet groter dan een oude telefooncel zijn ze, de AmaZen-cabines of Zenbooths. Het is een interactieve kiosk waar medewerkers door een bibliotheek vol mentale gezondheidstips en oefeningen op mindfulness kunnen scrollen. Je kan er ook even wegdromen bij rustgevende geluiden zoals kabbelend water.
Emotioneel welzijn bevorderen
De bedoeling van de cabines is het emotionele welzijn van de werknemers te bevorderen. ‘Zelfzorg is belangrijk’, zegt Amazonmedewerker Kate Miller. ‘AmaZen geeft medewerkers de kans om tijd te nemen voor zichzelf, om even een pauze in te lassen. Dat leidt tot betere prestaties op het werk.’ De cabines kregen al heel wat kritiek op YouTube en Twitter. Het idee werd al ‘dystopisch’ genoemd, en sommigen vroegen zich af of Amazon zich niet beter zou focussen op betere lonen en arbeidsomstandigheden.
Amazon kondigde eerder al aan te investeren in een welzijnsprogramma voor de werknemers. Het kostenplaatje hiervan bedraagt maar liefst 300 miljoen dollar.
Slechte arbeidsomstandigheden
Het is al jaren dat Amazon kritiek krijgt op de arbeidsomstandigheden van de magazijnmedewerkers en bezorgers. Uit onderzoek (2019) bij 30 huidige en ex-Amazonwerknemers bleken de werkomstandigheden slecht. Denk lange uren, zwaar fysiek werk, angst om vrijaf te vragen, verwondingen op de werkplek en een hoge werkdruk. Amazon zei in die tijd dat ze trots waren op hun ‘geweldige arbeidsomstandigheden, lonen, voordelen en carrièremogelijkheden’.
Lees ook: Amazon filmt pakjesbezorgers non-stop
De CEO van Amazon Jeff Bezos kondigde onlangs nog aan dat hij in juli zou aftreden. In een brief aan de aandeelhouders in 2020 verdedigde hij nog de arbeidsomstandigheden van zijn werknemers.
(ddw)