Moet Google Chrome de troon afstaan? Amazon gaat de strijd aan met een eigen webbrowser

Moet Google Chrome de troon afstaan? Amazon gaat de strijd aan met een eigen webbrowser
Getty Images

Is het einde van de heerschappij van Google op de internetbrowsermarkt – en daarmee op de zoekmachinemarkt – nabij? De concurrentie wordt in ieder geval een stuk heviger, nu een nieuwe internetbrowser van Amazon mogelijk binnenkort zijn intrede doet.

Het nieuws: Amazon overweegt een eigen webbrowser te lanceren, zo blijkt uit een enquête die per e-mail naar verschillende klanten van het bedrijf is gestuurd.

De details: De enquête richt zich op het gebruik van verschillende bestaande webbrowsers en op wat gebruikers er wel en niet goed aan vinden, meldt Nicholas de Leon, een journalist bij Consumer Reports, op Twitter.

  • “We willen begrijpen wat onze klanten leuk vinden aan de huidige webbrowsers en wat ze zouden willen dat ze beter deden”, schrijft Amazon in de inleiding van de enquête. “Door deel te nemen aan deze enquête draagt u bij aan innovaties die de gebruikerservaring voor miljoenen mensen over de hele wereld moet verbeteren”.
  • Het bedrijf vraagt zijn klanten ook “welke specifieke browsergerelateerde functies hen zouden overtuigen een nieuwe webbrowser te gaan gebruiken”.

Een enorme toegevoegde waarde

De kans is volgens deskundigen groot dat Amazon zal proberen de browsermarkt te betreden en te concurreren met de reeds gevestigde spelers als Google Chrome, Brave, Mozilla Firefox of Microsoft Edge. Naast zijn immens populaire winkelplatform is Amazon al actief in webdiensten en de cloud. Het bedrijf heeft dus een stevige bagage om deze sector te betreden.

  • De Leon van Consumer Reports zei dat het hebben van een eigen browser Amazon in staat zal stellen om specifieke prikkels te gebruiken – zoals kortingen, exclusieve pop-ups of advertenties – om consumenten naar zijn eigen winkelplatform te leiden. Ook kan het bedrijf uniek internetgedrag van gebruikers verzamelen en deze verkopen aan online datahandelaren.
  • Deskundigen verwachten dat een nieuwe browser van Amazon aanzienlijke kansen heeft tot slagen.
    • Verschillende online adverteerders zouden namelijk bezorgd zijn over de toekomst van Google op het gebied van reclame. Het bedrijf besloot in 2020 (onder druk van voorvechters voor privacy) om tegen eind 2024 cookies van derden in Chrome te gaan blokkeren en te vervangen door een eigen systeem dat gerichte reclame een stuk lastiger maakt.
    • Daarnaast werkt Amazon al langere tijd aan een eigen online reclamedienst, dat gemakkelijk geïntegreerd kan worden in een nieuwe browser. Ook kiezen veel adverteerders er momenteel voor om hun advertenties te plaatsen op websites van Amazon, omdat het waardevolle gegevens zou bevatten over de winkelgewoonten van klanten.
    • Het gebruik van deze gegevens voor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties, kan het bedrijf een voorsprong geven op de meer privacygerichte aanpak van Google, aldus deskundigen.

(fjc)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.