Een Duitse supermarktketen heeft zijn winkelschappen leeg gemaakt in een poging mensen duidelijk te maken wat de gevolgen van racisme en vreemdelingenhaat kunnen zijn.
De Edeka-winkel in Hamburg haalde alles wat niet in Duitsland wordt geproduceerd uit de rekken en plaatste er borden net anti-xenofobische slogans in de plaats. Verwacht wordt dat Edeka – met een marktaandeel van meer dan 25% sinds de overname in 2005 van de Spar-keten de grootste supermarktketen van Duitsland – de campagne naar andere supermarkten zal doortrekken. Onder de merknaam Edeka en Spar zijn ongeveer 6.000 handelaren actief die samen meer dan 7.000 winkels exploiteren.
Zonder buitenlanders zijn onze schappen minder gevuld
Klanten keken verbaasd op toen ze in plaats van de gebruikelijke voedingswaren, een bord aantroffen met het opschrift: “Dit schap is eerder eentonig zonder diversiteit”. Andere opschriften lazen dat “deze schappen nu grenzen kennen”, dat “schappen zonder buitenlanders minder gevuld zullen zijn”, of nog dat “we armer zullen zijn zonder diversiteit”.
AfD: “Compleet idiote campagne”
De campagne kon op gemengde reacties rekenen. Politici van centrumpartijen verheugden zich op sociale media over de acties en hopen dat ze mensen zullen doen nadenken. Maar anderen hadden het over ‘een marketingcampagne’, waarbij men de politiek geladen atmosfeer wil recupereren in de aanloop naar de federale verkiezingen van volgende maand. De anti-immigratiepartij Alternative für Deutschland noemde de actie “compleet idioot”, terwijl anderen zich afvroegen of supermarkten zich in politieke discussie moeten mengen.