Het Amerikaanse technologieconcern Alphabet, het moederbedrijf van onder meer Google en YouTube, heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van 41,2 miljard dollar. Dat vertegenwoordigde een stijging met 13 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg van 6,7 miljard dollar naar 6,8 miljard dollar.
Onder invloed van de coronacrisis heeft het gebruik van de gratis online diensten van Alphabet een sterke toename gekend. Anderzijds is het bedrijf in sterke mate afhankelijk van de inkomsten uit reclame. Daar begon men tegen het einde van het eerste kwartaal de negatieve impact van de pandemie te voelen. Gewaarschuwd wordt dan ook voor een terugval het tweede kwartaal.
Besparingen
‘Alphabet leverde tijdens het eerste kwartaal van dit jaar sterke prestaties,’ zegt Ruth Porat, financieel directeur van het concern. ‘De omzet steeg met 13 procent, maar tegen het einde van het kwartaal begonnen een aantal negatieve tendensen aan de oppervlakte te komen.’
De coronacrisis heeft imers veel bedrijven tot besparingen aangezet. Daarbij werden vaak ook de reclamebudgetten verlaagd. Google boekte tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 33,8 miljard dollar inkomsten uit reclame. Deze activiteit vertegenwoordigde 82 procent van de totale omzet van Alphabet.
Porat waarschuwde dat het bedrijf over het tweede kwartaal mogelijk beduidend minder positieve cijfers zal tonen. Het is volgens haar echter voorlopig niet mogelijk om daarover meer uitspraken te doen. Ook Alphabet zelf heeft een aantal maatregelen genomen om de impact van de coronapandemie op te vangen. Aanwervingen, stages, kantooruitbreidingen en marketingbudgetten worden teruggeschroefd.
YouTube
Uit de cijfers blijkt nog dat Google Cloud tijdens de eerste drie maanden dit jaar 2.78 miljard dollar inkomsten telde. Dat betekende een toename met 52 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij YouTube liepen de inkomsten met 33 procent op tot 4,04 miljard dollar.
De divisie Other Bets, die innovatieve activiteiten zoals Waymo en Loon omvat, zag de inkomsten met 21 procent dalen tot 135 miljoen dollar. Het verlies van de divisie liep met 29 procent op tot 1,1 miljard dollar. De resterende activiteiten – zoals de verkoop van Chromebooks, smartphones en hardware van Nest – leverde 4,4 miljard dollar inkomsten op.
Alphabet telde tijdens het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd 123.048 werknemers. Dat was een stijging met 19 procent tegenover de eerste drie maanden vorig jaar.