De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft over het voorbije jaar, na twee jaar met verliescijfers, opnieuw een recordwinst kunnen optekenen. Het bedrijf kon daarbij meer vliegtuigen aan klanten leveren dan het jaar voordien. Daarnaast kon Airbus ook profiteren van een aantal kostenbesparingen die werden doorgevoerd. Dat blijkt uit jaarcijfers die de Europese vliegtuigbouwer heeft gepubliceerd.
Airbus boekte het voorbije jaar een omzet van bijna 52,15 miljard euro. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover het jaar voordien. Airbus leverde het voorbije jaar 611 commerciële vliegtuigen af. Dat betekende een stijging met 8 procent tegenover het jaar voordien.
Het bedrijf boekte daarbij een winst van meer dan 4,21 miljard euro, tegenover een verlies van ruim 1,13 miljard dollar het jaar voordien. Daarmee is een nieuw record gevestigd.
Verliezen
Het vorige record dateert van vier jaar geleden. Daarna volgde echter een periode van twee jaar met opeenvolgende verliezen. Daarbij moest het bedrijf in eerste instantie de impact van een schikking in een groot omkopingdossier verwerken. Vervolgens was er de uitbraak van de coronacrisis, die de luchtvaartsector zwaar heeft getroffen.
In een commentaar op de cijfers zegt Guillaume Faury, de CEO van Airbus, dat het voorbije jaar voor het bedrijf een overgangsperiode is geweest waarbij opnieuw op een groei kon worden gerekend. Er was immers de versoepeling van een aantal maatregelen die de verspreiding van het virus Covid-19 moesten helpen tegengaan.
Maar daarnaast wijst Faury ook op de beslissing om de bouw van de superjumbo A380 stop te zetten. Dat heeft belangrijke kostenbesparingen opgeleverd.
De militaire divisie van Airbus boekte het voorbije jaar bijna 9,18 miljard dollar inkomsten. Dat betekende een daling met 13 procent tegenover het jaar voordien.
De bestedingen aan onderzoek en ontwikkeling vielen met 4 procent terug tot bijna 2,75 miljard euro. Dit jaar verwacht Airbus 720 vliegtuigen aan klanten te kunnen leveren. Het bedrijf merkt daarbij op de productie van zijn succesproduct A320neo te zullen opvoeren.
Azië
Airbus gaf eerder te kennen vooral in Azië een sterke groei te zullen verwachten. Verwacht wordt dat het vliegtuigverkeer in de regio de volgende twee jaar zal herstellen tot het niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis was geregistreerd.
Asia-Pacific was op dat ogenblik een van de grootste groeiregio’s in de wereldwijde luchtvaart. Airbus zegt te verwachten dat de regio de volgende jaren 40 procent van alle orders aan nieuwe vliegtuigen voor zijn rekening zal nemen. De volgende twee decennia zouden op de Aziatische markt volgens ramingen van Airbus meer dan 17.600 nieuwe vliegtuigen worden verkocht.
(evb)