Het eerste vliegtuig dat volledig op waterstof werkt, komt als het van Airbus afhangt uit de hangars in Toulouse gerold tegen 2035.
Eerder dit jaar stelde de Europese vliegtuigbouwer al drie waterstofconcepten voor. Eentje daarvan, de Airbus ZEROe moet de grote vervanger van de A320neo worden. Veel hebben de twee niet met elkaar te zien. Alleen al het design van de ZEROe springt in het oog: een compacte vogel versus de gestroomlijnde klassieker.
Vliegende thermos
Maar de innovatie zit natuurlijk voor het grootste deel onder het staal. De ZEROe herbergt alvast een enorm reservoir aan waterstof. Die wordt bewaard bij -235 graden Celsius en moet het vliegtuig met zijn 150 passagiers 3.500 kilometer ver kunnen brengen. Zonder enige CO2-uitstoot, welteverstaan.
Alleen al het vervoer van de brandstof is een sterk staaltje ingenieurswerk. Een deel van het vliegtuig bestaat dan ook uit een dubbelwandige zone die de brandstof moet afschermen van de passagiers. Een soort thermos, met andere woorden.
In 2035?
Volgens Guillaume Faury, de CEO van Airbus, is 1 september 2035 een haalbare datum. ‘We hebben nog vijf jaar nodig om de technologie verder uit te tekenen en twee jaar om het te programmeren. Om het vliegtuig dan te bouwen en de nodige certificaten te behalen, rekenen we nog zeven tot acht jaar’, klinkt het bij de Franse nieuwswebsite Challenges.fr.
Zo een vliegtuig bouwen, dat kost natuurlijk een aardige duit. De Franse staat past 1,5 miljard bij om de ontwikkeling van de ZEROe te sponsoren. Maar om het vliegtuig volledig klaar te stomen, zal vermoedelijk een tienvoud van dat bedrag nodig zijn. Afspraak in 2035.
Lees ook: