Airbnb lanceert nieuwe functies: onder meer aangepaste boekingsmogelijkheden voor telewerkers die lange reizen plannen

Verhuurplatform Airbnb gaat reizigers toestaan hun vakantie te verdelen tussen twee woonruimtes om zo een langer verblijf mogelijk te maken. Het techbedrijf hoopt daarmee te profiteren van een trend die door de coronapandemie is versneld.

De in San Francisco gevestigde onderneming profiteert ten volle van de trend om “thuis te werken in andermans huis”. Dat fenomeen heeft werknemers ertoe aangezet om te werken vanuit verre, vaak exotische bestemmingen voor een langere duur.

Vernieuwingscampagne

Door het aanbieden van “split stays” wil Airbnb zijn gebruikers de mogelijkheid bieden om te switchen tussen verschillende woningen bij een verblijf van lange duur. “Het is moeilijk om een enkele woning te vinden die beschikbaar is voor een hele maand”, vertelt Airbnb mede-oprichter en Chief Strategy Officer (CSO) Nathan Blecharczyk aan het persagentschap Reuters.

Blecharczyk meent dat de hype rond werkreizen van lange duur “absoluut” van blijvende aard is, zeker nu bedrijven hun werknemers meer mogelijkheden bieden om op afstand te werken.

Boekingen van verblijven die langer dan 28 dagen duren, bereikten een recordhoogte in het eerste kwartaal: meer dan een verdubbeling ten opzichte van de niveaus voor de pandemie. Een op de vijf nachten die wordt geboekt, is voor een dergelijke excursie, stelt Airbnb.

De nieuwe functie is onderdeel van een vernieuwingscampagne van Airbnb. Door de introductie van een nieuwe zoekfunctie zullen de app en de website er wat anders uitzien. De nieuwe zoekopdracht behelst nu ook het type huis (zoals hutten, kastelen, en tiny homes), evenals in-home functies (geweldige zwembaden, keukens voor amateur-chef-koks, en ruimtes voor creatievelingen), locatietype (strand, boerderij, …), en zelfs activiteiten (surfen, golfen, ski-in / ski-out).

Verzekeringsproduct

Ook vorig jaar kwam Airbnb met iets nieuws op de proppen. Toen lanceerde het platform nog z’n verzekeringsproduct, AirCover, voor verhuurders. Bedoeling was nog meer mensen te overhalen om zich als verhuurder aan te sluiten bij het platform en hun woning op de lijst te zetten, met de garantie van dekking tegen eventuele schade of problemen. Veel Airbnb-verhuurders waren bijvoorbeeld terughoudend om huisdieren toe te laten op hun accommodaties, ondanks de piek in huisdierenbezit sinds de coronacrisis. AirCover nam die bezorgdheid weg.

Deel van Airbnb’s huidige makeover is nu ook AirCover voor gasten, meldt TechCrunch. Gasten zullen worden beschermd tegen annuleringen van verhuurders, check-in-problemen, en zullen toegang hebben tot een veiligheidslijn die 24/7 raadpleegbaar is. Bovendien biedt Airbnb een ‘Get-What-You-Booked‘-garantie. Als een accommodatie niet is zoals geadverteerd, zal Airbnb gasten hun geld teruggeven, of een accommodatie van dezelfde of betere kwaliteit voor hun reis vinden.

Alle nieuwe functies worden vanaf woensdag uitgerold in de Verenigde Staten en deze week wereldwijd, aldus Airbnb. Het bedrijf maakte niet bekend hoe groot de investering in de vernieuwingen is.

(ns)

Meer